Berlingske Business

Fra samlebånd til skrotplads

Det er med gaffeltrucks som med biler. Jo bedre de er passet på, jo længere holder de.



- En gaffeltruck kan holde

op til 20 år, før den skrottes, men i gennemsnit handler det om 12 år. I mellemtiden har én til fem brugere

haft den i hænderne, og første ejer har den gerne i ca. syv år eller 8.500 timer, siger marketingkoordinator Jytte

Rosendal, marketingkoordinator hos Toyota Truck Danmark A/S.



I visse tilfælde er truckens arbejdsbetingelser så hårde,

at livslængden forkortes betydeligt. Et godt eksempel er i fiskeindustrien, hvor trucken hurtigt tæres op gennem nærkontakt

med saltvand og syre fra den lage, der bl.a. anvendes til sild og rejer.



- Vi har faktisk et par kunder, der har beholdt deres

trucks, hvor det normale er, at man bytter ældre trucks ind for nye. Vi solgte bl.a. en truck i 1984 til et nystartet firma,

og gennem årene, hvor firmaet ekapanderede voldsomt, har den så skiftet "arbejdsplads" fra den travle truck

til skånetruck med få opgaver, siger salgsdirektør Ib B. Jensen, Toyota Trucks Danmark.

Fra fabrik til

kunde

Toyota Trucks skiftede i fjor til at få klargjort flertallet af deres nye trucks på fabrikken ved Nantes i Frankrig.

Denne "Pre Delivery Inspection" foregik tidligere i Danmark. Ændringen betyder, at trucken transporteres direkte fra

fabrikken til kunden. Inden da er trucken blevet bestilt efter kundens specifikationsønsker.



- Kunderne finansierer deres

trucks vidt forskelligt. I stærk fremmarch er rental-formen, hvor man i realiteten kan få trucken totalfinansieret, så man

præcis kender sin udgift hver måned. Det involverer ofte både finansiering, vedligeholdelse og forsikring, siger

Ib B. Jensen.



Rentalkontrakter står for 40 pct. ved salg af nye trucks, og det er et tal, der er stigende. Før jul

nåede Toyota rental-aftale nummer 1.500. Egentlige leasingkontrakter er stagnerende og udgør højst 15 pct.. En

del firmaer vælger operationel rental for at få en slankere balance i regnskaber, når driftsomkostningerne er ude.

Overskudsprocenten bliver derved højere.

Leje brugsret

- Ved rental lejer kunden brugsretten til vores truck på

en totalkontrakt, hvor leasing ikke omfatter service, men der er tale om en fast månedlig ydelse, som er fuldt fradragsberettiget,

siger Ib B. Jensen.



Kunden skal i forbindelse med rental sikre, at Toyotas forskrifter overholdes, og importøren opfordrer

til en forebyggende vedligeholdelse. En fordel for kunden, som lettere undgår pludselige driftsstop, og Toyota kan bedre planlægge

serviceeftersynene. Der kører 57 servicebiler rundt i kongeriget.



Når første bruger/ejer så beslutter

sig til at skifte trucken ud, sendes den nu brugte truck til renovering. Det foregår i Aalborg-afdelingen, hvor Toyota Truck

har sine specialmontører.



- En brugt truck kan måske stå et år på lager, hvis der er tale om specialmaskiner,

mens en standardvare som en 2,5 tons gastruck ofte har en kunde, der venter.

Tre kategorier

Truckene er opdelt i tre brugt-kategorier

- udarbejdet af IFAG, Importører og Fabrikanter af gaffeltrucks i Danmark. Gruppe ét uden reklamataionsret, gruppe to

med to måneders reklamationsret og gruppe tre med fire måneders reklamationsret.



- Anden-ejeren køber meget

ofte trucken kontant. Det er som regel firmaer med mindre behov, som typisk har trucken i to år, siger Jytte Rosendal.



Trucken

er op mod 12 år gammel, når den atter kommer forbi montørerne i Aalborg, som sikrer, at den er i lovpligtig stand.





Ejer nummer tre køber typisk sin truck på måske seks måneders købekontrakt. Der er ofte tale

om et nystartet firma, hvor man ikke kender behovet fra begyndelsen.



- Vi kan også typisk indgå en korttidslejeaftale,

hvor kunden finder ud af, om det er den rigtige truck til en bestemt opgave. Ellers finder vi en anden. Vi har i snit et par hundrede

brugte gaffeltrucks på lager rundt om i landet, hvortil kommer 200-300 stablere, siger Ib B. Jensen.

Hos landmanden

I

hvert fald kører den typisk tre-fire år, så alderen nu er omkring 16 år, hvor Aalborg-montørerne igen

får fingre i maskinen, og tit synes de, det er sjovt, når de husker maskinerne.



Truckens tredje ejer skifter tit,

fordi behovet til en nyere truck er til stede ,mens fjerde ejer ikke har det helt store behov. Trucken ender gerne hos en landmand

eller gartner til lidt forefaldende arbejde med at læsse en lastbil og flytte nogle varer. Ihvertfald er den nu på vej

ind i sit "livs" efterår.



- Herefter er der som regel kun skrotning tilbage, men nogle maskines sælges

til det østlige Europa, hvor Polen er hovedaftager. Vi sælger 50-75 trucks til Polen om året, men der sker meget

i de tidligere østlande. Tjekkiet var i den forbindelse det mest fremgangsrige land for Toyota Industrial Equipment i 2003,

siger Ib B. Jensen.



Der er dog én enkelt fase i truckens livsforløb tilbage - som reservedele. Der bruges ikke

så få gaffeltruckmaster som traktorlifts.

Korttidsleje

Mellem fem og 10 kunder er så store, at Toyota

Truck har udstationeret en fast montør i firmaet, mens andre har valgt at bruge deres eget værkstedet og egne reparatører.



Alternativet

til at købe en truck, hvis behovet er af kortere varighed, er korttidsleje, hvor Toyota Truck Danmark har ca. 200 maskiner

til rådighed.



Halvdelen er nye trucks, som er efterspurgt af mange kunder. Af resten er de fleste under fem år men

ikke over syv år.



- Vi kan udleje trucks nærmest fra én time til otte år. Ofte skal vi stille med trucks

med meget kort varsel, og det er nødvendigt hvis man vil være med til den form for forretning. Vi arbejder tæt

med bl.a. maskinudlejningsselskaber, og anvendelsesområderne er vidt forskellige - fra firmaer, der skal have klaret en spidsbelastningsperiode

måske ved juletid, og til brug på for eksempel en festival eller måske til en sommerunderholdning et sted, siger

Ib. B. Jensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen