Berlingske Business

Fra pulver til hårde hvidevarer

Én af Danmarks største


leverandører af hårde


hvidevarer - Volvos hustransportør mellem

fabrikkerne


i Gent og Göteborg - og én


af landets store inden for


pulvertransport med


levnedsmidler.





GT

Spedition i Aalborg og datterselskabet Nielsen og Sørensen i Kliplev arbejder på mange fronter med deres i alt 100 biler

- ligeligt fordelt mellem de to selskaber. GT-bilerne er hvide og blå/ hvide, N&S bilerne er rød/ hvide.


- GT

Spedition kører med mindre lastbiler med hårde hvidevarer, mens vores rød/hvide biler primært kører

pulver/ tanktransport samt containertransport. Vi har desuden en del løsgods at køre med silobiler, mens tankvognene

kører med flydende gods, siger teknisk chef Flemming A. Bøgsted, Nielsen & Sørensen A/S.









Overlæs

eller ej

Han er i øvrigt ked af de nationale vægt-bestemmelser, hvor der må køres med 10 tons akseltryk på

herhjemme, men 11,5 tons i f.eks. Tyskland.


- Det er fragtbrevet der bestemmer om bilen har overlæs. Kører vi f.eks. fra

Nordjylland til Tyskland efter tyske regler, er bilen lovlig. Bliver den omdirigeret til levering herhjemme, er der overlæs

- med bøde til følge, siger Flemming A. Bøgsted.


Selvom bilerne i de to selskaber ikke er ens, er det Nielsen

og Sørensen, der har det tekniske ansvar for biler og chauffører.


- De af vores biler, der kører for Volvo,

er selvfølgelig i Volvos farver. De kører let 300.000 km. om året - takket været de folk, vi kalder springere

- og som er parat på vejen mellem Gent og Göteborg. Bilerne står også for distribution af reservedele til person-

og lastbiler til alle forhandlere.



Just-in-time

Ringer forhandlerne sidst på eftermiddagen, har de varene næste

dag før kl. 10. Bilerne hos GT Spedition er dermed en del i just-in-time logistikken for Volvo. De sidste dele henter man næste

dag i lufthavnen i Sønderborg.


GT Spedition har tillige et større lager i Taulov, hvorfra kørslen med de hårde

hvide varer foregår. Der er tillige afdelinger i København, Kliplev, Herning og Århus.


Nielsen og Sørensen

er et gammelt firma fra 1930. I 1993 fusionerede man med GT Spedition. Adm. dir. i dag er Carl A. Thygesen, GT Spedition.


- Nielsen

og Sørensen har været en god forretning i mange år. Måske tæt på lukning i de sværeste

tider, men aldrig gået konkurs. Ved sammenlægningen afgav vi vores stykgodstransporter til GT Spedition, mens vi overtog

deres silobiler, siger Flemming A. Bøgsted.



Første Volvo NH

Det var iøvrigt Kliplev-virksomheden, der

fik Danmarks første Volvo NH 12 - også kaldet snudebil. Lastbilen, der er bygget i Brasilen, kører med en silotrailer

mellem Danmark og destinationer i Europa. Lastvognen er indregistreret til synsfri sammenkobling, så den også kan spændes

for containerchassiser og andre trailere. Merprisen er 25.000 kr. i for hold til FH''eren, men så er der også bedre komfort

og vægtfordeling.


- Vi kører først og fremmest med Volvo - også i Nielsen og Sørensen regi. P.t.

har vi seks af de nye udgave - og 11 mere er bestilt. Kvalitet og pris hænger godt sammen. Men vi har et par andre mærker

som reference - nemlig tre MAN TG-A og en enkelt Iveco EuroStar, siger Flemming A. Bøgsted, som tidligere har arbejdet for

bl.a. ØK i Afrika og Mellemøsten.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen