Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Fra fugl til fisk for DFDS’ Niels Smedegard

12busDFDS_Niels Smedegaard_.jpg
DFDS-chef Niels Smedegaard er ikke uvant med at lægge arm med modparter, men der skal mere til at slå ham ud af kurs. PR-foto

Niels Smedegaard havde aldrig arbejdet med shipping, da han tiltrådte som chef for DFDS. Men lige siden har rederiet leveret solide resultater på et kriseramt europæisk marked.

Det er gået fra fugl til fisk for Niels Smedegaard, der efter en lang karriere i luftfartens forskellige afkroge i 2006 havnede på topposten hos DFDS.

Fra hjørnekontoret med den imponerende udsigt over Københavns Nordhavn har den rolige topchef lagt arm med svenske speditører, den mægtige Eurotunnel og senest en flok rebelske franske sømænd i Calais. Alt i mens han har styret DFDS sikkert gennem et kriseramt periode i det recessionsprægede Europa.

FRANCE-TRANSPORT-FERRY

Ivar Samrén igen-igen

Vejen til DFDS begyndte i Danmark og nåede forbi Schweiz og USA, inden Niels Smedegaard vendte hjem til fødelandet igen. Bindeleddet, der får historien til at hænge sammen, hedder Ivar Samrén.

I 1990 var den svenske bestyrelsesformand for DFDS nemlig adm. direktør i SAS Service Partner, der delte kontor med SAS’ danske finanskontor, hvor en ung Niels Smedegaard arbejde.

»Ivar mente, at jeg havde brug for et »rigtigt« job, så han ansatte mig i 1990 som finanschef med ansvaret for bl.a. køb og salg af virksomheder,« har Niels Smedegaard tidligere fortalt.

Derfra gik det videre til Swiss Air og senere schweizernes cateringselskab Gate Gourmet, hvor han som finansdirektør var chefforhandler og arkitekten bag opkøb i hele verden.

I 2000 gik turen til den anden side af Atlanterhavet og Gate Gourments selskab, E-gate Matrix, der solgte IT-løsninger til cateringselskaber.

Seks år efter var det tid til at vende hjem, mente Ivar Samrén, der lokkede Niels Smedegaard til posten som topchef i DFDS.

Her lancerede han prompte en omlægning af rederiet, efterfulgt af en omstrukturering med mere fokus på passagererkunder med markant øgede resultater til følge.

Folk, der kender ham, karakteriserer ham som en ydmyg og ekstremt planlæggende mand, der viser det gode eksempel som leder ved at være den, der kommer først og går sidst og kan motivere medarbejderne til at yde en ekstra indsats.

»I Schweiz lærte jeg ydmyghed som leder, i USA lærte jeg vigtigheden af at få tingene gjort og nå resultater, mens jeg i Danmark lærte værdien af at få medarbejderne med i processen. Jeg synes, at kombinationen af disse ting præger DFDS i dag,« har han tidligere sagt.

Holder kursen

Niels Smedegaard er kendt for ikke at vælge de lette løsninger og for en stædighed, der gør at kursen altid bliver holdt som planlagt.

Med købet af Norfolkline i 2010 voksede DFDS markant, og siden har DFDS kastet sig ind i en boksekamp uden handsker om Den Engelske Kanal. Fremtiden byder på nye opkøb, har han tidligere meldt ud, men ikke før den rigtige kandidat viser sig i horisonten.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen