Berlingske Business
17:29Business Live siger tak for i dag og på gensyn i morgen

Forsvaret skal køre Mercedes-Benz

merc
Foto:

De danske soldater og medarbejdere i forsvaret bliver godt kørende.

Mercedes-Benz er udpeget som vinder af delaftale 4 i Forsvarets store udbudsrunde om levering af nye køretøjer

Forsvarets Materieltjeneste begrunder valget i en samlet vurdering af totaløkonomi, sikkerhed, miljø og ikke mindst positive tilbagemeldinger i en række brugertests.

I løbet af de kommende fire år skal Mercedes-Benz levere omkring 580 nye køretøjer til det danske forsvar. Aftalen er led i et større EU-udbud, som Forsvarets Materieltjeneste udsendte i august 2008.

Forløbet siden da har blandt andet omfattet et stort antal brugertests, hvor Forsvarets medarbejdere har prøvekørt forskellige modeller.

Det har alt sammen ført til, Mercedes-Benz nu er udpeget som vinder af delaftale 4, der indeholder varebiler, ladvogne, minibusser, mandskabsvogne og små lastbiler. Alle køretøjer har en tilladt totalvægt på 3.500 kg.

- Valget af Mercedes-Benz er sket ud fra en samlet vurdering, hvor vi ikke mindst har lagt vægt på bilernes total cost of ownership. Også hensyn til sikkerhed og miljø har spillet ind, og endelig har forskellige medarbejdere prøvekørt de køretøjer, som de kommer til at bruge i dagligdagen. Deres tilbagemeldinger har også haft stor betydning - og det var et område, hvor Mercedes-Benz klarede sig rigtigt godt. Men det er den samlede vurdering, der i sidste ende har været afgørende, forklarer Tom Sandberg Jørgensen,  indkøbskonsulent i Forsvarets Materieltjeneste.

Tidligere har Forsvaret selv stået for service og vedligehold af sin vognpark.
Et led i den nye aftale er, at servicedelen for første gang sker i samarbejde med leverandøren.
Det indebærer blandt andet, at tilpasningen af bilerne til Forsvarets behov vil ske i et løbende samarbejde mellem Forsvaret og Mercedes-Benz Danmark.
En anden nyskabelse er, at Forsvarets biler for første gang bliver leveret i farverne hvid og sølvgrå frem for marineblå, der har været den traditionelle farve hidtil.
Farveskiftet er i høj grad sket af hensyn til gensalgsprisen, forklarer Tom Sandberg Jørgensen fra Forsvarets Materieltjeneste.

- Forsvarets biler har indtil nu haft en levetid på op til 20 år. Det laver vi om på nu. Fremover vil vi udskifte bilerne med en frekvens på cirka otte år, og derefter sælge dem videre. Netop derfor har gensalgsprisen denne gang spillet en stor rolle i valget af leverandør, siger Tom Sandberg Jørgensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen