Berlingske Business

Forstår ikke de trafikale syndere

Direkte adspurgt afviser Kenneth Norrild, motorcykelbetjent og souschef ved Rigspolitiet Færdselsafdeling Holstebro, at han

er frustreret over, at han konstant kan fange spritbilister, hastighedssyndere og andre trafikanter på kant med Færdselsloven.


Men

han indrømmer dog, at man godt kan blive træt af, at der er fangst så godt som hver eneste dag.


Rigspolitiet

Færdselsafdeling Holstebro, som blev oprettet sidst i 1970erne, har 13 medarbejdere, som råder over seks motorcykler og

tre patruljevogne.


Denne afdeling dækker hele tre politikredse: Holstebro, Ringkøbing og Thisted. Det er et geografisk

stort, men relativt tyndt befolket område.


Helt overordnet vurderer Kenneth Norrild, at man hverken kan fortvivle eller

juble over udviklingen.


- Jeg ville da så gerne køre 300 km en dag uden at optage en eneste rapport. Det er da også

sket, men det hører til sjældenhederne, siger han.


I gennemsnit opretter han tre sager om dagen, men det dækker

over, at der på enkelte dage slet ingen sager er, mens der på andre dage kan være helt op til 14 sager.


Selv

om trafiksituationen i gennemsnit kan opregnes til en form for status quo, dækker den over et par tendenser, som trækker

i hver sin retning.



Det negative

Han er ikke begejstret for den udvikling, han ser indenfor de unges kørsel.


-

De unge i dag har mange penge, og de ofrer gerne deres børneopsparing på en bil. Der er oftest tale om en motorstærk,

nyere bil med al tænkelig gejl i form af stereo, smarte fælge osv. De må kede sig, for vi tager desværre mange

af dem, når de kører race fra lysregulering til lysregulering. Kunne de da bare spille fodbold i stedet. Situationen

er alvorlig, for vi ser mange dramatiske og tragiske ulykker som følge af den vilde kørsel, der i øvrigt er et

landsdækkende fænomen blandt ungdommen. Det er en uholdbar situation, som vi nødvendigvis må gøre

noget ved, fastslår Kenneth Norrild.


Den positive udvikling er, at det efter et langt, sejt træk, som Kenneth Norrild

udtrykker det, er lykkedes at få forbedret lastbilernes tekniske standard ganske markant. Talrige razziaer, kontrol, oplysningsarbejde

etc. siden slutningen af 1980erne har båret frugt. Sikkerheden er klart øget, vurderer souschefen.









Dårlig

trafikmoral

Selv om man oftest opfatter trafikmoral som et spørgsmål for bilister, er det afgjort også en sag for

cyklister og knallertkørere, og de får en generel dumpekarakter fra Holstebro.


- Cyklister og knallerkørere

har en decideret dårlig trafikmoral. Det er ikke alene uforståeligt. Det er også dumt og farligt. Oftest er der

tale om små forseeelser, men små forseelser giver tit store ulykker, konstaterer Kenneth Norrild.









Kedelige

rekorder

Årets foreløbige spritrekord tegner en mandlig bilist sig for. Han blev målt til 2,62. Til sammenligning

er den sanktionsløse grænse som bekendt 0,5.


- Jamen jeg kan simpelthen ikke forstå det. Hvis vi i dag f.eks.

beslutter at gennemføre en sprit-razzia på Mors, kan vi næsten være sikre på, at der er nogen, der

går i fælden. Hvorfor kan folk dog ikke lære at lade være med at køre, når de har drukket? spørger

han.


Og tallene taler deres tydelige sprog. I skrivende stund havde afdelingen i år anholdt 34 spritbilister.


- Det

er på niveau med udviklingen sidste år, og udviklingen bliver såmænd nok også den samme næste

år, konstaterer Kenneth Norrild. Han afviser imidlertid, at midt- og vestjyder skulle køre vildere end andre steder.


-

Det har ikke kun noget med moral at gøre. Det er mere et spørgsmål om, at det mange steder i regionen faktisk

er muligt at køre stærkt. Man kan slet ikke sammenligne Midt- og Vestjylland med Sydfyn f.eks., siger han.


Netop

de gode, lange, lige veje er årsagen til, at souschefen personligt går ind for differentierede hastighedsgrænser.

Mange steder, mener han, kunne man snildt tillade hastigheder på op til 110 km/t. på landeveje, men han understreger,

at det er et personligt synspunkt.


På hastighedssiden blev en motorcykel for kort tid siden stoppet på Thy. Den kørte

217 km/t.


Netop høje hastigheder er, sammen med manglende sikkerhedsseler, den mest udbredte forseelser i det midt- og

vestjyske.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen