Berlingske Business

Forsøg på salg af Air India flopper

AIR INDIA-DIVESTMENT/
Arkivfoto: REUTERS/Regis Duvignau/File Photo Foto:

Salget af flyselskabet Air India kører ikke, som premierminister Narendra Modi havde håbet på. Der er været nul interesse fra investorer, hvilket sender en hvid pil efter de privatiseringsplaner, som skulle være med til at rette op på det tabsgivende selskab.

Da deadline for bud udløb i dag, var der ikke indkommet et eneste bud på køb af de 76 pct. af Air India, som var udbudt. Med i halen på aktieposten følger en gæld på 5 mia. dollar, oplyser en person med kendskab til sagen, skriver Bloomberg News.

Regeringen vil i løbet af de kommende dage beslutte sig for, hvad der nu skal ske.

Det floppede salg af luftfartsselskabet betyder nu, at den indiske stat stadig ejer et selskab, som har suget skatteborgernes penge til sig over de seneste ti år lige siden en fusion med det andet statsejede luftfartsselskab Indian Airlines blev en realitet.

Den manglende interesse fra udefrakommende skulle også skyldes, at den indiske stat har nægtet at dele aktieposten op i bidder.

Indigo, der er landets største luftfartsselskab, trak sig i april. Og rygterne ville vide, at Singapore Airlines, Qatar Airways og Tata Group var interesserede - men der lå altså ikke bud fra nogen af dem, da fristen udløb torsdag.

Air Indias flyflåde tæller mere end 100 fly fra Boeing og Airbus og selskabet har 2300 ugentlige lokale flyvninger mellem 54 lufthavne. Oveni har luftfartsselskabet 2543 slots i lufthavne i blandt andet New York, Paris, London og Tokyo.

/ritzau/FINANS

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen