Berlingske Business

Forsinkede passagerer går glip af millioner i erstatning

Hjemløs skal tre måneder i fængsel for gratis togture DSB var
Hvis toget er forsinket en halv time, har du mulighed for erstatning. Det ved kun hver anden togpassager, viser en ny undersøgelse fra Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, og dermed går de rejsende glip af millioner af kroner. Foto:

Hvis toget er forsinket en halv time, har du mulighed for erstatning.

Det ved kun hver anden togpassager, viser en ny undersøgelse fra Passagerpulsen hos Forbrugerrådet Tænk, og dermed går de rejsende glip af millioner af kroner, skriver metroxpress.

DSB udbetalte i 2014 knap seks millioner kroner i godtgørelse. Det er milevidt fra de mellem 12 og 40 millioner kroner, som togselskabet forventede at bruge om året, da rejsetidsgarantien blev indført i 2006.

Flemming jensen

Ifølge direktør i Forbrugerrådet Lars Pram hænger det lave erstatningsbeløb sammen med, at DSB og de andre togselskaber ikke informerer deres kunder tilstrækkeligt.

»Med det lave kendskab og den ringe information, der gives om rejsetidsgarantierne, så vurderer vi, at passagererne kunne have fået flere millioner udbetalt i erstatning, hvis togselskaberne informerede bedre,« siger han.

Transportminister Hans Christian Schmidt (V) går nu ind i sagen.

Nikolaj Wendelboe, direktør i Arriva.

DSB har ikke forsøgt at skjule, at deres kunder kan få erstatning ved forsinkelser, lyder det fra DSBs chef for forretningsudvikling Aske Wieth-Knudsen.

»Det er ikke sådan, at vi har gemt det af vejen eller puttet med det på Dsb.dk,« siger han.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen