Berlingske Business

Forretningsrejsende vender skillingerne

Forretningsrejsende vender skillingerne - 1
Foto:

Den økonomiske krise har sendt de forretningsrejsende ned på de billige rækker. Men når det hele vender, kan f.eks. SAS få medvind igen på business class - altså til den rigtige pris.

Krisen har betydet et fald i forretningsrejsende på op mod 20 procent. Det drastiske fald skyldes, at virksomhederne er vågnet op efter i en årrække at have kastet store pengesummer efter business class-billetter og dyre flyrejser.

Nu har krisen ramt dem, og det har fået virksomhederne til at se på, hvordan man kan reducere omkostningerne på rejser.

"Krisen gør, at virksomhederne nu analyserer tingene noget mere og finder ud af, hvad der er mest hensigtsmæssigt. De bliver mere prisbevidste og får fokus på, hvordan man nemmest og billigst kan komme frem. Der sker mange ting lige nu, som virksomhederne lærer af," siger sekretæriatschef for brancheforeningen Danish Business Travel Association (DBTA), Anne Grete Lindberg.

Men selvom SAS og andre traditionelle flyselskaber med et relativt højt gennemsnitligt prisniveau har tabt en betydelig del af de forretningsrejsende, er det ikke ensbetydende med, at Norwegian og de andre lavprisselskaber i fremtiden vil komme til at spinde guld på forretningsrejsende. Ting som mellemlandinger og hvilken destination, man lander ved, er afgørende for, hvilket flyselskab virksomhederne vælger at flyve med, fordi man ser på hele beløbet for rejsen.

Samlet ydelse vigtig

"En lavprisbillet er ikke så attraktiv, hvis man skal mellemlande et par steder og f.eks. lander i en lufthavn et stykke uden for byen, hvilket er med til at øge rejseomkostningerne til og fra lufthavnen, og samtidig er lavprisbilletter heller ikke så attraktive, hvis rejsetidspunkterne ikke passer til mødetidspunkterne," siger Anne Grete Lindberg, der slår fast, at hvis SAS har de bedste afgangstider og flyver direkte til destinationen, kan de få en del forretningsrejsende tilbage, når den økonomiske krise vender.

Det handler altså om at flyve på tidspunkter og lande på destinationer, som passer til virksomhedernes rejseplan - og her kan SAS have en lige så stor fordel som lavprisselskaberne, fordi virksomhederne nu ser på, hvad den samlede ydelse løber op i.

Flere virksomheder, herunder A.P. Møller-Mærsk og Novo Nordisk, har meddelt, at man skal spare på omkostnignerne af flyrejser, fordi man simpelthen har brugt for mange penge på rejser, som ofte er en stor udgift for de større virksomheder.

A.P. Møller-Mærsk, Novo Nordisk, Danske Bank, Nordea, Grundfos, Lego og Lundbeck er nogle af de danske virksomheder, der rejser meget.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen