Berlingske Business
17:42

Formandens nye virkelighed

23BUSMichael-Pram-1-141453.jpg
Michael Pram-Rasmussen til Mærsk generalforsamling i Bella Center den 12. april 2012 i København. (Foto: Jens Nørgaard Larsen/Scanpix 2012)

Michael Pram ­Rasmussen, ­bestyrelsesformand i A.P. Møller - Mærsk, om den nye strategi­plan.

Hvornår blev du opmærksom på, at der skulle ske ændringer i A.P. Møller - Mærsk?

»Det er ikke noget, som er sket på en enkelt dag. Vi har haft enorm modvind på mange af vores markeder, men er alligevel kommet enormt langt med flere af vores virksomheder. Men når man så ser, at vores ­afkast alligevel er for ringe, overvejer man, om vi skal have mere af det samme, ­eller om vi skal gøre noget nyt og tage tingene i egne hænder.«

23BUSMaersk-pressemoede-1-1.jpg

Har I haft de her over­vejelser i flere år?

»Nej, det er gået hurtigt. Vi skal være ærlige at sige, at vi ikke havde set olieprisen komme ned på 27 dollar, ­ligesom ikke ret mange havde. Det er sket, samtidig med at vi har set en verdenshandel, som har udviklet sig langsomt. Når du ser på det, så skal du reagere.

Hvor bekymret er I for, om selskaberne som Amazon bevæger sig ind på transportområdet?

»Man skal altid have dyb ­respekt for sine konkurrenter. Men verdenshandlen er enorm, og man kommer ­ikke bare ind med to droner. Vi mener forsat, at vi har en unik position inden for ­vores område«

MO

Hvad vil du sige til dem, som mener, at I skulle have gjort det her for fem år siden?

»I 2011 var vi ikke i en position til at gøre det, som vi gør nu. Det kræver et stærkt udgangspunkt for at gøre det, og for fem år siden var der så meget at hente ved at optimere vores enkelte forretninger«

Hvorfor skifter i flere direktører ud?

»De, som stopper, har selv truffet det valg at træde af. Det har de gjort, fordi det er et godt tidspunkt at overveje den slags, når strategien ­bliver ændret. Det respekterer jeg fuldstændigt, og jeg betragter det som en ­naturlig udvikling«

GERMANY-MARITIME-TRANSPORT-CONTAINERS

Afspejler det her også , at aktiekursen ikke har rykket sig meget de senere år?

»Aktien har stået stille længe, og det er ikke noget, en formand bryder sig om. Vi har forsøgt at lave mange af de ting, som skal til, men fremtidsudsigterne for ­vores industrier har skabt bekymringer. Nu forsøger vi at skabe mere vækst og øge afkastet af det, vi investerer«

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen