Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Formanden åbner for historiske omvæltninger i Mærsk

Mærks
A.P. Møller-Mærsks generalforsamling tirsdag d.12. april 2016 i Bella Center i København. Fra venstre ses Jan Leschly, Michael Pram Rasmussen, Nils Smedegaard Andersen og Ane Mærsk Mc-Kinney Uggla.(Foto: Liselotte Sabroe/Scanpix 2016)

Bestyrelsen i A.P. Møller - Mærsk drøfter i øjeblikket drastiske forandringer, der kan sende nye forretningsområder ind i den danske virksomhed, fortæller bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen.

A.P. Møller - Mærsk kan inden for de næste ti år udvikle sig til en anden virksomhed, end vi kender den i dag. Bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen løfter nu for første gang lidt af sløret for de strategiske tanker, som bestyrelsen i den store danske virksomhed arbejder med for at skabe fremtidens A.P. Møller - Mærsk.

Han understreger, at der ikke er truffet nogen beslutninger, men fortæller, at bestyrelsen drøfter forandringer, der drastisk kan ændre A.P. Møller - Mærsk. Det sker på et tidspunkt, hvor aktiekursen er under voldsomt pres, og hvor selskabets to store forretningsområder – olie og containerfart – har svært ved at levere et tilfredsstillende afkast.

Lasse

»Vi forandrer os hele tiden, og vi så helt anderledes ud, hvis man kigger på, hvordan vi så ud for 10-20 år siden,« siger Pram Rasmussen til Berlingske.

Betyder det, at vi vil kunne se Mærsk bestå af helt andre forretningsområder i fremtiden?

»Ja, for der sker hele tiden forandringer, og det er en pligt for bestyrelsen hele tiden at kigge frem. Men når det er sagt, er det klart, at hvis vi gør det, så melder vi det ud. Lige nu er vi i de områder, som vi er i, og dem arbejder vi videre med. Men som bestyrelse skal vi altid kigge frem og vurdere, om der er noget andet, vi skal have,« siger Michael Pram Rasmussen.

Hagemann

De fem forretningsben

A.P. Møller - Mærsk består i dag af fem forretningsben. Ud over Maersk Line og Maersk Oil har koncernen○, der udlejer boreplatforme, og havneselskabet APM Terminal. Det sidste område er en blanding af flere mindre selskaber, som er relateret til shippingbranchen.

De områder er udviklet af tidligere store omvæltninger i virksomheden, for det var andre steder, selskabet tjente penge på for 50 år siden.

Dengang havde A.P. Møller - Mærsk netop fået licensen i Nordsøen, men endnu var der lang tid til, at den senere så lukrative olie­forretning ville kaste penge af sig. Maersk Line – der i dag omsætter for 160 mia. kroner – var ikke dannet, og først op gennem 1970erne vandt containerfragt indpas. Heller ikke det verdensomspændende havne­selskab APM Terminals eller olieplatformselskabet Maersk Drilling var en del af A.P. Møller - Mærsk.

FILE GERMANY ECONOMY MAERSK

I øjeblikket er flere af de nuværende forretningsområder presset, og Michael Pram Rasmussen understreger, at indtjeningen ikke har været tilfredsstillende. Han siger til Berlingske Business, at trods de svære tider med lave containerrater og en presset oliepris er det vigtigt ikke at træffe ugennemtænkte beslutninger.

»Selv om potentialet måske er stagnerende, kan det godt være, at vi kan tjene penge på det. Tankesættet er, at du skal ændre for at bevare, og det mener jeg faktisk, at vi har gjort. Men man skal heller ikke efter et svært år sige, at alt det, som du har, ikke fungerer. Man skal ikke gå panik,« siger Michael Pram Rasmussen.

Frasalg på stribe

A.P. Møller - Mærsk har de senere år været gennem flere frasalg, som har forenklet den engang vidt forgrenede virksomhed. Striber af mindre industriselskaber er over årene blevet solgt fra. Siden er også aktieposten i Dansk Supermarked solgt, og i 2015 afhændede A.P. Møller - Mærsk også en aktiepost i Danske Bank.

Tirsdag var der generalforsamling i A.P. Møller - Mærsk, og her adresserede den store danske pensionskasse ATP også udfordringerne. ATP roste virksomheden for at have solgt fra.

Mærsk

»Det vil give råderum og plads til at tænke på fremtiden. Kombination af, at frasalgene nu er tilendebragt og den udfordrende situation skabt af de lave containerrater og olieprisen, giver ikke bare muligheder, men gør det helt nødvendigt at tænke på selskabets strategiske retning for de kommende årtier. Jeg er ikke i tvivl om, at bestyrelsen gør sig mange tanker om det, og også at det gøres løbende,« sagde porteføljeforvalter Claus Berner Møller fra ATP.

Han sagde, at han håbede, at bestyrelsen blandt andet ville drøfte, om A.P. Møller - Mærsk er for afhængig af olieprisen, konjunkturer og andre faktorer, som selskabet ikke kan påvirke.

Mærsk

Det er endnu uklart, hvilke markeder og hvor langt fra de nuværende områder at bestyrelsen i A.P. Møller - Mærsk drøfter som muligheder. Den nuværende strategi lyder på, at opkøb skal ske inden for områder, der er relateret til de eksisterende forretninger.

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen