Berlingske Business

Formand: Mærsk er og bliver et konglomerat trods frasalg

A. P. Møller - Mærsks bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen,
A. P. Møller - Mærsks bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen, Foto:

A.P. Møller-Mærsk er og vil forblive et konglomerat - også selv om selskabet i løbet af sidste år har frasolgt store dele af både Danske Bank og Dansk Supermarked.

- Sidste år fastslog jeg, at Mærsk er og vil forblive et konglomerat. Kan vi så fastholde det efter 2014, hvor vi har frasolgt Danske Supermarked og Danske Bank - og hvor vi løbende overvejer flere frasalg, spurgte Michael Pram Rasmussen, der er bestyrelsesformand hos A.P. Møller-Mærsk, i forbindelse med selskabets generalforsamling i Bella Center mandag.

Og til det spørgsmål er svaret "ja", mener formanden, der konstaterer, at Mærsk som helhed nu står stærkere rent finansielt end ved indgangen til 2014, også selv om selskabet har været udfordret af en stribe forhold - blandt andet geopolitisk uro og stærkt faldende oliepriser, der i høj grad ramte Mærsks olieforretning, Maersk Oil, sidste år.

Han fastslår, at styrken ved konglomeratet er muligheden for risikospredning og derfor en reducering af volatiliteten i den samlede indtjening. Og derfor er bundlinjen fortsat den samme som ved generalforsamlingen sidste år.

- Vi forbliver et globalt konglomerat. Også efter salget af Dansk Supermarked og Danske Bank, sagde Michael Pram Rasmussen i sin beretning om 2014.

/ritzau/FINANS

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen