Berlingske Business
14:43Novo tilbagekøber aktier for næsten 5 milliarder

Ford vil være først til at udvikle selvkørende biler

FORD-MOTOR-RECALL/
»Autonome køretøjer kan have lige så stor en betydning på samfundet som Fords samlebånd havde for mere end 100 år siden,« siger Mark Fields. Foto:

Ford satser stærkt på at komme først i ræset om at udvikle en selvkørende bil og regner med at komme med den første masseproducerede model i 2021.

Selvkørende biler skal være en stor del af Fords fremtidige forretning, hvilket tirsdag blev understreget af offentliggørelsen af en investering, der fordobler aktiviteten i Silicon Valley.

Det skriver The Financial Times.

»Autonome køretøjer kan have lige så stor en betydning på samfundet som Fords samlebånd havde for mere end 100 år siden,« siger Mark Fields, som er Fords administrerende direktør.

pix-Chris Urmson

Ford er langt fra lige startet med at investere i selvkørende teknologi, tidligere har selskabet opkøbt SAIPS, som er specialiseret i "machine learning", selskabet Velodyne, der har udviklet et selvkørende system baseret på lasere samt indgået et samarbejde med Nirenberg Neuroscience, som skal hjælpe Ford med at give bilerne en menneskelignende intelligens.

Ford er ikke alene i at ville udvikle selvkørende biler. Apple, Google og BMW er eksempler på en håndfuld virksomheder, der også satser stort på det.

Sidste måned markerede BMW sig ved at sige, at selskabet vil være førende indenfor selvkørende biler.

pix-Fiat

 

 

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen