Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Forbedret logistik - bedre indtjening

Mange danske virksomheder tænker alt for lidt på deres logistik. Det handler for mange alene om at få råvarer

ind den ene vej og færdige produkter ud den anden vej. Og så ringer man nok til den samme transportør, som man

i øvrigt altid har gjort.



- Det handler stort set om at gå mere praktisk til værks, og vi går her ind

som uvildigt konsulentfirma med speciale i at effektivisere logistikomkostninger og kvalitet i transportforløbet for transportkøberne -

og vi arbejder efter "No cure,no pay-princippet", så kunden kun betaler, hvis der opnås en besparelse, siger

Paul Dhami, konsulentfirmaet TopLogic.



Med flere og flere opkøb i transportsektoren er den efterhånden blevet international.

Dertil kommer den øgede liberalisering og flere store udenlandske udbydere.

Omfattende database

- Vi har adgang til

en omfattende database omfattende 600 virksomheders logistikløsninger hos vores svenske moderselskab. Det er 10 år siden, TopLogic

AB blev etableret i Stockholm - og ét år siden jeg blev tilknyttet i TopLogic Danmark, siger Paul Dhamider, der er leder

af det danske selskab som franchisetager.



Fragtanalyse, logistik og uddannelse er hovedteserne for TopLogic''s indgangsvinkel

i virksomhederne. Første del tager tre-fem måneder at gennemarbejde med avencerede analyseværktøjer. Kunden

er med, når beslutningen skal tages - efter at en række indbudte logistikvirksomheder har givet deres tilbud på

opgaven.

Ingen givne svar

- En virksomheds fragtbudget udgør mellem én- og fem pct. af virksomhedes omsætning,

hvorfor vores kunder skal have en minimums omsætning på 20 mio. kr.. Der er ingen givne svar - alt skal analyseres - og

det sker på vores p.t. to analysecentre i Stockholm og Malmö - netop nu med 104 projekter kørende. På sigt

vil organisere et lignende center i formentlig Kolding-området, siger Paul Dhami.



TopLogic arbejder med vareflow for og

efter produktionen. I forbindelse med indkøb således leveringsvilkår og leveringsovervågning - m.h.t. lager ser

man på rutiner, styring, lokalisering og udformning, ved transporter ser man på transportsystemer og distributionsoplæg

samt ved information på samordning og informationsflow.

Brüel & Kjær

Referencelisten er efterhånden

lang. Som nævnt har TopLogic arbejdet for 600 virksomheder. Herhjemme drejer det sig om bl.a. Haribo, Schouw Packing samt Brüel

& Kjær.



- Tidligere på året besluttede vi os til at benchmarke vore fragt set-up og betingelser, da vi

havde kørt i mange år med samme transportører. Det var ikke fordi, var utilfreds med deres ydelser; men for at

se hvor markedet bevæger sin hen. Helt tilfældigt fik vi på samme tid en henvendelse fra TopLogic, som tilbød

deres assistance med hensyn til systematisering af data både til udbud samt til den senere evaluering. Til at begynde med var

vi ikke særligt positive, da vi mente, at det kunne vi selv klare. Da vi fik tænkt os lidt om og så hvilke værktøjer

og erfaring TopLogic, havde til rådighed besluttede vi os trods alt til at benytte dem. Vi kan kun sige, at det har vi været

glade for. Det har sparet os for megen tid, og samtidig har vi kunnet komme professionelt ud med forespørgsel og kontrakt.



Besparelserne

har været pæne og udgiften til TopLogic er hurtigt tjent ind, siger shippingchef Finn Sønder og indkøbschef Ole Bjørn fra Brüel & Kjær samstemmende.

Øger i Danmark

Toplogic har fortsat hovedsæde i Stockholm - og desuden regisonskontorer flere steder i Sverige samt ét i Danmark. Inden længe åbnes også i Jylland og Norge. I alt er der 27 medarbejdere. I løbet af 2003 kommer der alene i Danmark yderligere fire medarbejdere på kontorer rundt om i landet.

- Men TopLogic har arbejdet en del i udlandet - især når skandinaviske virksomheder har villet optimere logistikken på deres udenlandske datterselskaber, siger Paul Dhami.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen