Berlingske Business
17:44Business Live vender tilbage tirsdag

Folkevogn stadig mest værdifast

Så har vi endnu engang fået beviset på, at man først kender en bils pris den dag, man sælger den. Denne

gang er det Bilpriser.dk, der har undersøgt værditabet på de mest solgte biler herhjemme. Billigste bil er ikke

den billigste i indkøb, lyder den ikke overraskende konklusion på undersøgelsen.


I undersøgelsen sammenlignes

en VW Passat f.eks med en over 50.000 kr. billigere Citroen C5. Resultatet er, at Passaten har et næsten 10.000 kr. lavere værditab

over en treårs periode end C5''eren. Den er altså reelt 10.000 kr. billigere, selvom den umiddelbart så 50.000 kr.

dyrere ud, lyder konklusionen.


Undersøgelsen omfatter Danmarks tyve mest solgte bilmodeller i årets første

fem måneder ved en ejertid på tre år og 15.000 kilometers årlig kørsel. Bilpriser.dk anslår udfra

en række beregningsmodeller, hvad bilen vil indbringe, når den sælges tilbage til forhandleren i 2005 med 45.000 kilometer

på tælleren og sammenholder dette med bilens nypris i 2002.


Undersøgelsens laveste værditab i kroner

findes hos den bedst sælgende bil i årets første fem måneder: Peugeot 206.


Den lille franske bestseller

taber 53.270 kr. over perioden, hvilket svarer til 1.480 kr. om måneden. Højeste værditab har Citroen C5 1,8 16v, der

taber 102.231 kr. eller 2.840 kr. månedligt over perioden. Ved at dele det samlede værditab med 45.000 har Bilpriser.dk

også beregnet, hvor stort værditabet er per kilometer.


Den værditabsmæssige vinder, Peugeot 206, taber

1,18 kr. for hver af undersøgelsen kilometer, mens Citroen C5 taber 2,27 kr.


Bilpriser.dk har desuden beregnet gensalgsværdien

ved tre års ejertid og 55.000 kilometer, altså 10.000 kilometer ekstra.


Dette tal anvendes til at finde afvigelsen

per kilometer, hvis der ikke køres 45.000 kilometer.



Hver kilometer tæller

Dette tal viser præcis, hvor

meget en ekstra kilometer på kilometertælleren koster, når bilen igen skal sælges til forhandleren. Undersøgelsens

mindst kilometerfølsomme bil er Suzuki Wagon, der koster 16 øre per afvigende kilometer, mens Passaten er den mest følsomme

med 38 øre per afvigende kilometer.


- Tallene for de afvigende kilometer er interessante, fordi det er tal, som forbrugeren

selv har magt over. I modsætning til det samlede værditab per kilometer, hvor en masse faktorer spiller ind, som du ikke

selv kan stille noget som helst op over for, viser tallet for afvigende kilometer præcis, hvor meget det koster dig hver gang,

kilometertælleren runder endnu en kilometer, siger direktør Peter Grøftehauge, der dog understreger, at tallene

kun kan anvendes indenfor et rimeligt spektrum.


Ved ekstremt høje eller lave kilometertal, vil afvigelsen være anderledes.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen