Berlingske Business

Første 20.000 teu-containerskib er sat i søen

FRANCE-TRANSPORT-SEA-ENVIRONMENT-JAPAN
Foto: Foto:

Det første containerskib, der officielt har brudt grænsen på 20.000 tyvefodscontainere (teu) i kapacitet, er nu i søen.

Det blev det japanske rederi Mitsui OSK Lines, også kaldet MOL, der tog titlen med skibet MOL Triumph.

Skibet har en officiel kapacitet på 20.170 teu og er det første i en serie af seks skibe på samme størrelse, som sydkoreanske Samsung Heavy Industries bygger for MOL.

Containerskibene bliver gradvist større og større, da højere kapacitet betyder lavere benzin- og mandskabsudgifter per fragtet container og dermed bedre konkurrencekraft for rederierne. Det fører til lavere priser for fragtkunderne og i sidste ende potentielt forbrugerne.

A.P. Møller-Mærsks rederi, Maersk Line, havde i mange år rekorden for de største skibe med Emma Maersk-serien på godt 15.000 teu, der i øvrigt var bygget på Lindø-værftet nord for Odense.

29BUSGeneralforsamling-i-AP.jpg

Siden satte rederiet i 2013 igen rekord, da de 20 Triple E-skibe - på hver lidt over 18.000 teu - begyndte at blive leveret. Efterfølgende har skibe fra CSCL (nu en del af Cosco Shipping) og MSC overgået rekorden, og nu er det altså MOL, der for en stund sidder på tronen.

Det kan dog blive en kortvarig førsteplads, da der er skibe på vej på over 21.000 teu allerede i år - også fra Samsung-værftet - til rederiet OOCL.

Maersk Line har desuden 11 skibe i den næste generation af Triple E-skibe på vej i år og næste år. De blev bestilt i sommeren 2015 med en kapacitet på 19.630 teu, men er siden hen blevet opgraderet til at kunne flytte mere end 20.000 teu ifølge Alphaliner.

/ritzau/FINANS

Ship's navigational bridge interior with compass.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen