Berlingske Business

Flyselskaber tjener kassen på flypassagerers uvidenhed

AIRPORT
Foto:

Passagerer går årligt glip af op mod en milliard kroner i kompensation, når flyselskaber aflyser. Nu vil transportministeren gøre det muligt at politianmelde flyselskaber, der ikke overholder reglerne.

Selvom tre ud af fire danskere i løbet af de seneste tre år har rejst med fly, kender mere end halvdelen af flypassagerer ikke deres rettigheder, viser en undersøgelse, som Forbrugerrådet Tænk har foretaget, skriver Jyllands-Posten.

»Det er problematisk, når flyrejsende har rettigheder, de ikke kender til, og når flyselskaberne forsømmer deres pligt til at informere dem, for så er det i sidste ende forbrugerne, som bliver snydt,« siger Mads Mølgaard Braüner, jurist i Forbrugerrådet, til Jyllands-Posten.

Årligt bliver mindst 3.000-5.000 fly enten aflyst eller forsinket i Danmark.

flyselskaber

Direktøren for selskabet flyforsinkelse.dk, Peter Fugmann, som hjælper rejsende med at gøre krav på deres erstatning, anslår, at danske passagerer årligt går glip af op mod en milliard kroner i kompensation.

»Flyselskaberne negligerer reglerne og prøver at undslå sig. Jeg har set mange eksempler på afgørelser fra Trafikstyrelsen, som bliver sendt til flyselskaber, som end ikke svarer,« siger Peter Fugmann til avisen.

Det får transportminister Pia Olsen Dyhr (SF) til at ændre praksis, for som systemet er i dag, kommer Trafikstyrelsen kun med en udtalelse, når styrelsen behandler en klagesag.

Læs også: Analyse af SAS og ni konkurrenter

Med den nye ordning får Trafikstyrelsen de nødvendige redskaber til at håndhæve passagernes rettigheder, når de oplever, at flyselskaber ikke lever op til reglerne.

»Vi strammer op nu, så Trafikstyrelsen i stedet for at afgive en udtalelse træffer en bindende afgørelse i de enkelte klagesager. Hvis flyselskabet ikke retter sig efter afgørelsen, vil der blive fulgt op med en politianmeldelse,« siger Pia Olsen Dyhr.

Trafikstyrelsen behandler klager over flyvninger udgået fra Danmark og klager over flyvninger udgået fra et ikke EU-land til Danmark med et EU-luftfartsselskab.

Læs også: Brancheanalyse: Fremgang i den danske flybranche

Maersk viking

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen