Berlingske Business

Flyselskaber satser stort trods finanskrise

Flyselskaber satser stort trods finanskrise - 1
Norwegian er det flyselskab i Københavns Lufthavn, der satser hårdest på at vokse. Selskabet havde 2,1 procent af den samlede sædekapacitet i lufthavnen i sommeren 2008. Ifølge den nye opgørelse over flyselskabernes programmer vil Norwegian stå for 7,4 procent af sædekapaciteten i sommeren 2009 og bliver dermed den næststørste operatør kun overgået af SAS. Foto:

Trods økonomisk nedtur og faldende rejselyst er flyselskaberne klar med større kapacitet i Københavns Lufthavn i sommeren 2009 end nogensinde før. Norwegian er det selskab, der satser allermest på at vokse kraftigt i København, viser nye tal.

Der skal mere end økonomisk krise, benhård konkurrence og faldende rejselyst til at få flyselskaberne til at holde igen med nye afgange i Københavns Lufthavn.

Selv om dansk økonomi skrumper, og forbrugerne er pessimistiske som sjældent set, har flyselskaberne i sommeren 2009 lagt op til flere flysæder ud af København end nogensinde før.

Københavns Lufthavn har for Berlingske Business lavet en opgørelse over selskabernes foreløbige sommerprogram, og der tegner sig et billede af adskillige selskaber i stor offensiv.

I alt har selskaberne trods dystre udsigter for luftfarten indmeldt et program til Københavns Lufthavn med plads til 9,2 millioner passagerer i sommeren 2009 mod en samlet sædekapacitet på 9,0 millioner i sommeren 2008.

»Efter Sterlings konkurs har vi haft en stor interesse for øget trafik ud af København. Sterlings tidligere trafik bliver fordelt på en række selskaber, og det er alle velkonsoliderede selskaber. Det er især Cimber, Norwegian, Transavia og Easyjet, der åbner nye ruter og indsætter mere kapacitet,« siger direktør med ansvar for flyselskaber i Københavns Lufthavn, Carsten Nørland.

Mens massevis af flyselskaber satser på at flyve flere passagerer til og fra København, står det paradoksalt nok klart, at luftfarten går et ekstremt hårdt år i møde. Stort alle er enige om, at flytrafikken vil falde i 2009, og i Københavns Lufthavn erkender man, at der er udsigt til færre passagerer i år.

Aktieanalytiker Karsten Sloth fra Jyske Bank understreger, at der er udsigt til massiv overkapacitet i markedet. Han tror, at flere selskaber vil justere i programmerne, efterhånden som vi nærmer os sommeren, og det står klart, at der ikke er passagerer til de mange fly­sæder.

»Mange selskaber vil have en så stor bid af kagen, som Sterling har efterladt, som muligt. Samtidig håber nogle nok at skræmme konkurrenter væk ved at indsætte stor kapacitet. Men jeg tror ikke, at alt bliver sat i værk. Det er gået hurtigt ned med efterspørgslen, og uanset hvad vil der formentlig være overkapacitet i markedet,« siger han.

Den nye opgørelse over sommerprogrammet giver for første gang mulighed for at sætte tal på de nye aktørers satsninger i Københavns Lufthavn. Opgørelsen viser, at lavprisselskabet Norwegian er det selskab, der satser hårdest på at vokse i lufthavnen.

Norwegian havde 2,1 procent af den samlede sædekapacitet i Københavns Lufthavn i sommeren 2008. Ifølge opgørelsen over flyselskabernes programmer vil Norwegian stå for 7,4 procent af sædekapaciteten i sommeren 2009. Hvis selskabet får en belægning i flyene, som det er vant til andre steder, vil det hermed blive det næststørste selskab i Københavns Lufthavn kun overgået af SAS.

Vil være endnu større
Norwegians kommercielle direktør, Daniel Shjeldam, understreger, at ambitionerne ikke stopper ved satsningen i 2009. Selskabet vil være endnu større i København, og Daniel Shjeldam afviser blankt, at Norwegian vil trække nogle af de indmeldte ruter for sommeren 2009 tilbage.

»Det er rigtigt, at der er overkapacitet i Københavns Lufthavn, men vi tror på vores produkt og vil fortsat vokse i København efter 2009. Som Skandinaviens største lavprisselskab har vi en volumen, der betyder, at vi har en vældig lav omkostningsstruktur. Det er vigtigt i den hårde konkurrence,« siger han.

Ud over Norwegian satser især Cimber, der i december købte dele af det konkursramte Sterling, og lavprisselskabet Transavia på at vokse i Københavns Lufthavn.

Cimber Sterling, som selskabet nu hedder, ser ud til at sætte sig på 6,9 procent af lufthavnens samlede sædekapacitet i sommeren 2009 mod 4,2 procent forrige år. Samtidig har Cimbers adm. direktør, Jørgen Nielsen, understreget over for Berlingske Business, at man satser på at vokse yderligere de kommende år.

Lavprisselskabet Transavia, der er ejet af hollandske KLM, har samtidig oprettet en base i Københavns Lufthavn og ligesom Cimber og Norwegian håber man på at vokse markant i København. Til at begynde med har selskabet indmeldt et sommerprogram for 2009 med 2,9 procent af lufthavnens sædekapacitet. I sommeren 2008 var Transavia slet ikke til stede i lufthavnen.

Endelig har lavprisgiganten Easyjet meldt sig med nye ruter til London Gatwick, og også her er der lagt op til vokseværk.

Gode nyheder
Adm. direktør i Københavns Lufthavn, Brian Petersen, har svært ved at få armene ned af begejstring over interessen for lufthavnen.

»De mange selskaber, som satser på Københavns Lufthavn, er gode nyheder i forhold til at udbygge Københavns Lufthavns position som skandinavisk hub (centralt trafikknudepunkt, red.),« siger Brian Petersen.

Blandt de væsentlige aktører i Københavns Lufthavn er det kun SAS, der ikke øger sædekapaciteten. Det skandinaviske luftfartsselskab er i krise, og her satser man på mere profitable ruter frem for at øge sin markedsandel.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Truslerne om handelskrig kan ikke bare absorberes af aktiemarkederne, konstaterer Sampensions investeringsdirektør”Markederne er mere nervøse end sidste år og der har været større daglige udsving side...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen