Berlingske Business

Flygigant vandt 1. plads efter pizzanat

AIRSHOW-FRANCE/
Airbus satte torsdag ny rekord med i sidste øjeblik at få en handel til 14 milliarder dollars eller næsten 92 milliarder kroner hjem ved at sælge 110 jetfly til det ungarske Wizz Air. Foto:

Stor kamp om ordrerne på den årlige flymesse i Paris, hvor der handles for milliarder og atter milliarder.

Det handler om milliarder, og der handles med milliarder på den store flymesse i Paris i denne uge, hvor den europæiske flyproducent Airbus torsdag satte ny rekord med i sidste øjeblik at få en handel til 14 milliarder dollars eller næsten 92 milliarder kroner hjem ved at sælge 110 jetfly til det ungarske Wizz Air.

Dermed stjal Airbus, der har hovedsæde og produktion i Frankrig, billedet på det store flyshow og lagde luft til de amerikanske Boeing-fabrikker i kampen om, hvem der trak flest ordrer hjem. Sammenlagt kan de to flyproducenter tage billetten hjem med ordrer for mere end 107 milliarder kroner i rejsetasken.

FRANCE PARIS AIR SHOW 2013

En nat med pizzaer

Airbus har nu nået ordrer for 57 milliarder dollars ved at sælge 421 fly, mens Boeing, der har base i Chicago, har indgået handeler for 50,2 milliarder dollars for 331 fly. Airbus' aftale med Wizz Air om 110 A320neo-fly kom i stand ved et nattelangt møde over pizzaer, kunne Wizz Airs topchef, Jozsef Varadi, afsløre bagefter.

»Jeg kan ikke lide disse flymesser, for hver gang jeg kommer, køber jeg noget,« spøgte han på den hastigt indkaldte pressekonference.

Airbus Groups topchef, Fabrice Brégier, medgav da også om antallet af aftaler, at »det var højere, end jeg personligt forventede«.

Høj dollarkurs påvirker handelen

Sidste år blev der indgået handeler for 115,5 milliarder dollars. Her blev 700 fly solgt. Det skete på Farnborough International Air Show, hvor messen holdes hvert andet år. Den høje dollarkurs påvirker også flyproducenterne.

Flymessen i Le Bourget uden for Paris varer fra 15. til 21. juni.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen