Berlingske Business

Fly- og rejseaktier under pres efter fredagens angreb i Paris

AIRFRANCE-RESULTS/
Mandag middag falder Air France-KLM-aktien 7 pct. Foto:

Aktierne hos de europæiske fly- og transportselskaber samt rejseselskaber tager mandag et dyk, og samlet set er rejse- og fritidssektoren den mest faldende gruppe i det brede Stoxx 600-indeks mandag med et fald på 1,3 pct. ved lukketid mandag.

Faldene kommer efter fredagens voldsomme angreb i Paris, der skaber bekymring for, om angrebet vil skade turismen til den franske hovedstad, som får investorerne til at handle aktierne ned.

Mandag ved 17-tiden falder Air France-KLM-aktien knap 6 pct. Hoteloperatøren Accor med hovedsæde i Paris falder knap 4 pct., mens Thomas Cook Gruppen falder 4 pct. og det tyske rejsebureau TUI falder 3,5 pct.

- Hoteller, restauranter, rejsebureauer såvel som andre firmaer i turistindustrien vil se et fald i efterspørgslen i Frankrig, men også i andre lande som er mål for Islamisk Stat, siger John Plassard, der er senioraktierådgiver fra Mirabaud, til Bloomberg News.

FRANCE-AIRPORT-STRIKE-SECURITY

Easyjet falder mandag 0,5 pct., Lufthansa falder 2,2 pct. og lufthavnene i Paris - Aeroports de Paris - falder knap 4 pct.

Dagens fald i sektoren kommer i forlængelse af en nedgang, som indtraf efter flystyrtet på Sinai-halvøen 31. oktober, hvor et russisk passagerfly styrtede med 224 personer om bord.

Ifølge efterretningskilder i USA og Storbritannien er der tegn på, at den militante bevægelse Islamisk Stat eller en anden militant gruppe kan have placeret en bombe i flyet.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen