Berlingske Business

Flere SAS-strejker kan være i vente

Kabinepersonalet i SAS har nedlagt arbejdet
Overskrift
Kabinepersonalet i SAS nedlagde arbejdet, og det endte med at koste SAS over 40 mio. kroner. Foto:
 

SAS lægger op til yderligere omrokeringer af personale, og dermed er der fare for flere strejker i fremtiden, advarer analytiker.

SAS har netop afleveret kvartalsregnskab for første kvartal af det forskudt regnskabsår. Her kom det frem, at strejken blandt det danske kabinepersonale endte med 334 aflyste fly og en regning til SAS på 50 mio. svenske kroner, godt 40,4 mio. danske kroner.

SAS klar til at fyre ansatte der ikke møder på arbejde

Men der kan meget vel være mere ballade i vente. I en kommentar til regnskabet skriver administrerende direktør Rickard Gustafson:

»[...] vores enhedsomkostninger steg i første kvartal, hvor vi reducerede kapacitet for at tilpasse os efterspørgslen. Det bekræfter behovet for at fortsat at øge fleksibilitet i omkostningsbasen og reducere omkostninger.«

09BUSKort-foer-boersaabning.jpg

»Fleksibilitet i omkostningsbasen« var netop årsagen til strejken i København, efter SAS har lagt flere af sine korte ruter ind i Cimber, som har en billigere og mere fleksibel overenskomst til kabinepersonalet. Personalet, der blev flyttet, fortsætter på deres nuværende overenskomst i to år, hvorefter de risikerer at ende på den anden overenskomst med lavere løn og markant ændrede arbejdsforhold. Og det fik altså personalet til at nedlægge arbejdet med 334 aflysninger af ruter til følge.

»Der er ingen tvivl om, at de ting, man har søsat nu, kommer til at støtte indtjeningen i den kommende tid. Og der bliver altså lagt op til mere af samme skuffe. Det er i udgangspunktet positivt, men det er nødvendigt, at SAS sætter sig ned og snakker med medarbejderne om, hvordan man skal håndtere udfordringen fra discountselskaberne,« siger Jacob Pedersen, senioranalytiker i Sydbank.

»Det er ekstremt vigtigt, at de får gang i en dialog, så man undgår scener som dem, vi lige har set i København.«

Manøvren med at flytte korte flyruter over i datterselskaber er forsøgt gennemført hos blandt andre Air France-KLM og Lufthansa. Det sker  fordi discountselskabernes kreative ansættelsesforhold giver dem en konkurrencefordel og dermed lægger yderligere pres på de store netværksselskaber.

pix

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen