Berlingske Business

Flere på vej til ny luftfragtalliance

Luftfragtalliancen mellem SAS Cargo, Lufthansa Cargo og Singapore Airlines Cargo - WOW (tidligere "New Global Alliance")

vil snart blive udvidet yderligere.


- Vi forventer et udvide alliancen med et selskab i USA og i Fjernøsten. Konkurrencen

er så hård, at man må udnytte synergieffekter, hvor det er muligt. Ikke mindst omkring handlingtider og moderne

teknologi er der noegt at hente, siger Jørgen Jørgensen, luftfragtchef for Lufthansa i Danmark.


WOW "gik i

luften" 1. april. Nu kan man så booke fragtplads fra et hvilket som helst cargo-kontor, der bærer ét af de

tre selskabers navne, og der vil være indbygget en garanti for leveringstidspunktet.


Lufthansa er verdens største

og Singapore Airlines det tredje største luftfragtselskab. Sammen med SAS Cargo har man 630 fly. 14,7 mia. fragt-tons-kilometer

blev det til i fjor, og fortjenesten var samlet 3,7 mia. dollars. Lufthansa Cargo har alene 22 jumbo-fragtfly af mærkerne Boeing

747-200F og MD-11F. Singapore Airlines Cargo har omkring 10 jumbofragtere.


- MD11 bygges ikke mere. Vi fik nok nogle af de sidste.

Fordelen er tre motorer i stedet for fire - og krav om to mand i cock-pit''''''''et i stedet for tre


Vi har også samarbejde mellem

SAS, Lufthansa og Japan Air Lines mellem Frankfurt, Göteborg og Osaka, hvor vi "deler" et fly. Og SAS har chartret en

jumbofragter til ruten imellem Göteborg og Hong Kong.


Et andet nyt samarbejde er teknisk - det såkaldte GF-X, en web-portal mellem

speditører og tre store luftfragt-selskaber: Lufthansa-, British Airways- og Air France Cargo.


Efter 11. september indstillede

mange flyselskaber ruter - også Lufthansa, bl.a. til Kuala Lumpur i Malaysia og Rio de Janeiro i Brasilien. Men fragtflyene

er blevet der.


- Passagerflyvning og fragtflyvning er to forskellige ting. Passagerer skal bl.a. frem og tilbage. Fragt kun én

vej. Og mange byer er industribyer og ikke turistbyer. Og fragten blev ikke ramt så hårdt som passagerflyene. Selv om

vi har fordel af passagerfly, da vi jo har købt cargokapaciteten (kaldet bellykapacitet) under passager-kabinen. Så jo flere

passagerer, jo større fragtmulighed, siger Jørgen Jørgensen.



Købt fragtkapacitet

Foruden kapacitet

i egne passagerfly, har Lufthansa Cargo købt kapaciteten i charterflyselskabet Condor samt i SAS-dominerede Spanair.


-

Det er dog kun i vores egne fly, at WOW samarbejdet fungerer. Ikke i f.eks. Spanair. Men i de tre samarbejdpartneres fly fungerer

det således, at vi kan udfærdige et Lufthansa fragtbrev til ét af de to andre WOW-selskaber - og omvendt. Og så

kan speditøren jo også booke plads videre med et lokalt selskab i f.eks. Australien - for vi dækker bl.a. ikke

Allis Springs.


Jørgen Jørgensen understreger at de tre- og snart flere WOW-partnere er selvstændige selskaber

- men med store fordele for alle, ikke mindst fragtkunderne. Man har i princippet en WOW-mand siddende i byer, man ikke tidligere

har befløjet.


- Vi ser i disse år bl.a. en stigende konkurrence fra integraters (kurérselskaber), der med

flere større fragtfly og dør-til-dør forretning er begyndt at arbejde med større fragtenheder mod tidligere

mindre.


De har bl.a. fået ombygget en del Airbus 300 og 310 fly til cargoversioner, som Airbus aldrig selv har udviklet

(først nu i forbindelse med den kommende Airbus 380 to-etages super-jumbo.


- DHL er i dag delvis ejet af det tyske postvæsen

og TNT af det hollanske, mens de amerikanske UPS og FedEx er så store som et normalt nationalt postvæsen m.h.t. forsendelser.

Vi ejer 25,01 pct. af DHL og har derved en vi8s indflydelse i selskabet.


Miljøet vil dog komme til at betyde mere fremover.

Udover krav om renere fly, vil der blive forbud mod natoperationer fra lufthavne. Sådan er det i dag i vores hoved-HUB Frankfurt.


-

Vores natfly går derfor ud fra Köln - for flyvning om natten er en fordel fordi man med natflyvning bedre udnytter tiden

- og undgår trængsel, siger Jørgen Jørgensen.



Selvstændighed

Fællesnævneren

for fragtflyvning er professionalisme. Det kræver selvstændighed og koncentration om egne operationer. Beslutningen var

så småt begyndt før 11. september. Terrorhandlingen satte fart i den.


- Vi må koncentrere os om vores

egne forretninger. Og vi er gået forrest med at tilbyde såkaldte tidsvinduer - og vi arbejder tæt sammen med industrien,

bl.a. med medicinalindustrien omkring kølesystemer, siger Jørgen Jørgensen.


Lufthansa opererer fragtfly

ind og ud af Frankfurt svarende til ialt 1.800 tons om dagen. Det kræver bl.a. et velfungerende net af trucking. Der er ikke

fly nok til at løfte den opgave.


- Vi arbejder tæt sammen med den tyske vognmand Giorgi, hvis transporter er på

en fartplan. Men ad hoc bruger vi også meget danske Kim Johansen i Greve - en super professionel vognmand med trucks til tiden.

Helt nyt materiel med GPS-styring og lejligheder i Holland og Tyskland, så der altid er en frisk chauffør - hvor Giorgi

i stedet kører med to chauffører. Pallerne er i forvejen opbygget så de er lige til at rulle ind på flyene

- både af cargocentret her i København og i Billund - og som noget nyt af speditørerne, som vi har haft på

skolebænken, siger Jørgen Jørgensen.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen