Berlingske Business

Flere kræfter til firehjulstrækker

Overskudskræfterne er den vigtigste detalje i den faceliftede Nissan X-Trail, der lanceres i denne måned herhjemme.



Den

japanske SUV-model med permanent firehjulstræk har været på markedet i Europa siden efteråret 2001 og i Danmark

siden begyndelsen af 2002 og får nu en forbedret 2,2 -liters common rail dieselmotor med turbolader og intercooler.



ErhvervsBladet

har prøvet bilen på forskellige former for underlag - uden at komme helt ud i moradset. Det klarer den uproblematisk.

Vi har for nylig set dens dyder i en jysk militæranlæg, hvor den forcerede selv vandfyldte kampvognsspor.



Den kraftigere

motor yder 136 HK mod tidligere 114 HK, men vigtigst er nok drejningsmomentet på 314 Nm. mod før 270 Nm - begge ved 2.000 omdrejninger.

Det giver den ekstra overskudskraft, når man kommer ud i løst underlag.

Ny motorgeneration

dCi motoren har

fortsat samme slagvolumen på 2.184 ccm., men den har fået nyeste generation af common rail systemet (fælles fødeskinne

til alle cylindre og indsprøjtning ved højtryk).



Dertil større intercooler (mellemkøler) og ændret

turbolader. Bag rattet fornemmer man klart forskellen, som positivt set også har udmøntet sig ved et lavere støjniveau.



Udvendigt

kendes den ny model på ændrede kofangere for og bag samt ny kølergrill og nye baglygter. Inden døre er der

kommet aktive nakkestøtter, ekstra megen aflæggeplads, kopholdere og opbevaringsrum med afkøling, så colaen

ikke bliver varm og chokoladen ikke smelter. Fra udstyrslisten kan vi også nævne rds-radio med cd-afspiller.

Skal

fordoble salget

X-Trail koster i den nye motorvariant fra 198.000 kroner plus moms. Billigste to-liter benzinudgave koster 174.000

kroner og en 2,5-liters benzinudgave 225.000 kroner. For ekstra 10.000 kroner får man automatisk klimaanlæg og 16 tommer

alu-fælge. ESP fås kun som ekstraudstyr til topmodellen Elegance, som koster 245.000 kroner (uden ESP).



Nissan-importøren

forventer at sælge 400 X-Trail modeller i år - langt de fleste som varebiler. Det er cirka 10 pct. af markedet af de lette firehjulstrækkere.



-

De 400 enheder, vi forventer at sælge, er stort set en fordobling (fra 197 enheder) af X-Trail salget i 2003. Det skyldes ikke

mindst, at vi nu har markedets vel nok stærkeste motor, siger informationschef Ann Strøby, Nissan Motor Danmark.































Den

faceliftede Nissan X-rail er kun ændret kosmetisk på meget få punkter. Det mest spændende er den kraftigere

common rail



dieselmotor.



Foto: Michael Grabowski

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Danske pensionsselskaber kan lige nu fortælle om afkast, der ligger og svinger i størrelsesordenen 0-3 pct. Det er langt fra sidste års to-cifrede gevinster, men der er en gode forklaringer på, at afk...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen