Berlingske Business

Flere flypassagerer har ret til erstatning

passenger airplane

Flyselskaber bruger i stigende grad sygdom blandt kaptajner og stewardesser som undskyldning for forsinkelser og aflysninger, og den går ikke.

Som passager har man krav på erstatning, hvis ens fly er mere end tre timer forsinket. Det gælder også, selv om årsager er sygdom hos flyets besætning.

Det skriver Jysk Fynske Mediers rejsemagasin

- Vi ser ofte, at flyselskaber forsøger at slippe for at betale kompensation, fordi en kaptajn eller besætningsmedlemmer melder sig syge. Flyselskaberne kalder det ekstraordinære omstændigheder og oplyser, at man som flypassager ifølge reglerne ikke er berettiget til erstatning. Mange danskere kender ikke reglerne og tager derfor svaret for gode varer, forklarer Johan Fugmann, direktør i flyforsinkelse.dk.

Rejsende i Københavns Lufthavn.

Ifølge flyforsinkelse.dk har man hos visse flyselskaber set et markant fald i antallet af tekniske fejl, mens antallet af sygdomstilfælde blandt besætningen er steget.- Men den går ikke. Vi accepterer ikke, at flyselskaberne undgår at betale kompensation grundet sygdom hos besætningen. Og vi har derfor en række retssager kørende, siger John Fugmann.

I to af sagerne har flyforsinkelse.dk fået medhold i byretten, men flyselskaberne har valgt at anke afgørelsen til landsretten.- Det er vores forventning, at vi også vinder sagerne i landsretten, siger John Fugmann. Han tilføjer, at flyselskaberne kun får medhold, hvis der opstår akut sygdom blandt flere besætningsmedlemmer.- Så har passagererne ikke ret til erstatning, lyder det fra direktøren.

SWEDEN STRIKE PILOTS

Og ifølge flyforsinkelse.dk kan det betale sig at klage. Som et eksempel nævner selskabet et Tui-fly, der på en flyvning fra Phuket International Airport til Københavns Lufthavn blev 20 timer og 24 minutter forsinket. Her skaffede selskabet passagererne en samlet kompensation på 75.600 euro.I et andet tilfælde blev et fly fra Norwegian på en flyvning fra Billund Lufthavn til El Prat de Llobregat i Barcelona 7 timer og 54 minutter forsinket. Her fik passagererne en samlet kompensation på 13.200 euro.I de to tilfælde er der tale om kompensationer på henholdsvis 600 og 400 euro til hver passager.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen