Berlingske Business
16:45Genmab-aktien på vej mod stort tab

Flere bud på en IT-minimering af de tomme læs

Forleden kunne vi her i bladet skrive om en ny internetportal for små- og mellemstore vognmænd. Portalens fornemste formål

er at minimere antallet af tomme kilometer i de danske lastbiler ved at benytte internet til at koble transportkøbere og transportudbydere

sammen i et fælles netværk - TransOnline.



Initiativet, der har udgangspunkt i Nordjylland, er ikke det eneste IT-bud på

en minimering af de tomme læs.



I Århus har en lille håndfuld unge iværksættere etableret et andet

bud på en løsning: CargoGlobe.net A/S. Selskabet, der ejes af de tre grundlæggere og HIH Development i Herning,

gik i luften med sin tjeneste i fjor og har efter eget udsagn nået at få 185 transportvirksomheder med i sit netværk. Desuden

er der ca. 160 danske handels- og produktionsvirksomheder med, som bruger netværket til sine ad hoc transporter uden for de

faste rammeaftaler.

brugere

Ifølge adm. direktør Morten Nøhr, CargoGlobe.net A/S er der i alt 900 brugere

på systemet. Principielt går TransOnline og CargoGlobe.net samme ærinde, omend der er visse forskelle i fremgangsmåden.



Det

centrale i CargoGlobe.nets system er en række opstillede matchkriterier, der angiveligt gør det meget nemt for transportkøbere

og transportsælgere at finde hinanden. Har en transportkøber behov for at få ti paller sendt af sted fra Belgien

til Danmark, finder systemet af sig selv hurtigt frem til alle de firmaer i netværket, som er aktive på de belgiske landeveje.

Efter denne matchudvælgelse bliver de releveante firmaer via e-mail forespurgt om muligheder og priser.



Det omvendte scenarie,

hvor vognmanden har ekstra plads til nogle paller fra Belgien til Danmark er lige så relevant. Han kan i netværket spørge, om

nogen kan bruge den ledige kapacitet. En stor del af øvelsen går nemlig ud på, at vognmændene på denne

måde for nemmere ved at trække på hinandens kapacitet.



- I forvejen foregår der en meget livlig handel

mellem alle transportfirmaerne, fordi de på kryds og på tværs har ledig kapacitet og behov for kapacitet. Det svære

er at få koordineret tingene. Der er i dag en meget livlig telefon og telefax trafik mellem dem, men med netværket bliver

det meget nemmere at overskue situationen, siger Morten Nøhr.



Her og nu handler det for CargoGlobe.net om at komme op

på en kritisk masse, så principielt enhver forespørgsel i netværket resulterer i et svar.



- Ønsker

en kunde en pris på en transport, bør det selvfølgelig være sådan, at han altid kan regne med at få

en. Der er vi ikke helt endnu, men vi kommer tættere og tættere på, tilføjer Morten Nøhr.



Samtidig

lægges der op til en videreudvikling af systemet, oplyser en anden af iværksætterne, Frank Jensen, der er salgsdirektør.



Næste

skridt bliver en integration til bagvedliggende virksomhedssystemer og en ekspansion til nærmarkeder, så man også

får udenlandske transportvirksomheder med i netværket, oplyser han.



Salgsdirektøren, der har en fortid som

bl.a. nøglekundechef hos Danzas ASG, vurderer, at kunderne er meget positive overfor initiativet, men at de har svært

ved at slippe gamle vaner.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen