Berlingske Business
17:43Tak for i dag

Firmaets, fortidens og fremtidens mand

24BUSSoeren-Skou-181103.jpg
Mærsks nye topchef, Søren Skou, er fortaler for forenkling og mindre kompleksitet. Arkivfoto: Søren Bidstrup

Med mere end 30 års ansættelse i A.P. Møller - Mærsk er den nyudnævnte topchef, Søren Skou, i høj grad fortidens og de lyseblå Mærsk-værdiers mand. Nu indtager han landets nok mest prestigefyldte topchefstilling og skal fremtidssikre – og måske opsplitte et udfordret Mærsk.

Det er en beslutning, der både rækker meget langt tilbage og peger meget langt frem.

Torsdagens overraskende farvel til Nils Smedegaard Andersen som topchef i A.P. Møller - Mærsk og et velkommen til hans afløser, Søren Skou, fortæller både historien om den lange arv og de særlige lyseblå Mærsk-værdier. Men udskiftningen på landets formentlig mest prestigefyldte topchefstilling fortæller også historien om et A.P. Møller - Mærsk, der er stærkt udfordret og kommer til at undergå radikale forandringer.

Mærsk generalforsamling

Søren Skou blev torsdag udnævnt til ny topchef for Mærsk flankeret af udtalelser fra bestyrelsesformand Michael Pram Rasmussen om, at »alt er i spil« i landets største virksomhed, der er hårdt presset af faldende fragtrater og en lav oliepris. Det kan blandt andet betyde, at koncernen, der hviler på fem kerneforretninger inden for shipping, logistik og energi, bliver splittet op.

»Søren har stor forretningsforståelse og indgående kendskab til Gruppens forskellige forretningsområder, og har med succes omstruktureret de virksomheder, han har ledet. Bestyrelsen kender Søren som en respekteret og vidende leder med evnen til hurtigt at tilpasse til ændringer i markedet i tæt samarbejde med bestyrelsen, direktionen og medarbejderne,« lød det fra Michael Pram Rasmussen.

I den forstand er der ingen tvivl om, at Søren Skou er fremtidens mand i Mærsk-hovedsædet på Esplanaden, men samtidig fremtidens mand i et helt andet A.P. Møller - Mærsk, end vi kender i dag.

Søren Skou er dog i høj grad også fortidens mand. Han repræsenterer nemlig et særligt aristokrati af ledere på Esplanaden, der har fået indprentet Mærsk-værdierne af nu afdøde Mærsk Mc-Kinney Møller selv. I modsætning til Nils Smedegaard Andersen, der kom til topjobbet på Esplanaden fra topchef­jobbet hos Carlsberg, så har Søren Skou aldrig arbejdet andre steder end Mærsk.

Shippingelev som 19-årig

Allerede lige efter gymnasiet som 19-årig begyndte Søren Skou, der er vokset op i Aalborg, som shippingelev. I de første 15 år hos A.P. Møller - Mærsk var Søren Skou ansat i kronjuvelen i Mærsk-imperiet, containerrederiet Maersk Line, hvor han havde ledende stillinger i blandt andet København, New York og Beijing. I 1999 blev han hentet over til det noget mindre Maersk Tankers, og to år efter blev han topchef i tankrederiet, der især sejler med olie og gas.

Da topchef Jess Søderberg i 2007 forlod A.P. Møller - Mærsk, fik Søren Skou en nøglerolle i den øverste ledelse i Mærsk-gruppen – det såkaldte Executive Board – som den nye chef, Nils Smedegaard Andersen, satte op.

eivind

Da Maersk Lines daværende chef, Eivind Kolding, rykkede til Danske Bank i 2012, overtog Søren Skou posten som topchef for Maersk Line og vendte dermed hjem til containerrederiet, hvor han startede sin karriere.

Han kom tilbage på et kritisk tidspunkt, hvor Maersk Line havde svære problemer presset af alt for mange skibe og en hård priskrig. Skou stoppede krigen på priser, og han klarede en af de centrale opgaver, nemlig at gøre det danske rederi til det mest effektive i verden. Det er sket gennem et usentimentalt og intenst fokus på omkostninger, og han har dermed fået vendt underskud til overskud i Maersk Line.

Samme usentimentalitet får Søren Skou brug for nu, når han efter alt at dømme helt paradoksalt skal være med til at udvande sin egen stilling, topchefstillingen i Mærsk. Efter en opvækst i konglomeratet, der tidligere også rummede Dansk Supermarked og en stor aktiepost i Danske Bank, skal Søren Skou nu formentlig splitte koncernen op og dermed skabe et langt mindre magtfuldt og attrativt job som topchef på Esplanaden.

Skou

Ud med konpleksiteten

Søren Skou, der selv står forenkling af organisationen og kamp for mindre kompleksitet, er ledelsesmæssigt meget inspireret af Bain-konsulenterne Chris Zook og James Allen. De har skrevet bøgerne »Profit from the Core« og »The Founder’s Mentality«, som han lader sig inspirere af.

Fritiden for Søren Skou bliver – som mange andre erhvervsledere – tilbragt i et helt særligt sæt tøj:

»Jamen, jeg er jo en af de mange, som ind imellem kan ses på de nordsjællandske landeveje iført lycra på en racercykel. Det er en dejlig måde at få motion. Og så er det et godt sted at få talt sammen, når vi er en gruppe der kører sammen,« fortalte Søren Skou til Berlingske Business i et interview i 2014.

Søren Skou er gift med Lene Buss Skou. Parret bor i Vedbæk og har tre børn.

Årsregnskab fra A.P. Møller Mærsk Diverse fødselsdage

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen