Berlingske Business

Fire uger til skæbnetime for Vestas

Fire uger til skæbnetime for Vestas - 1
Vindmøllegiganten får svært ved at nå forventningerne til 2009., vurderer flere eksperter. Foto:

Får vindmøllegiganten ikke flere store ordrer inden for de næste fire uger, bliver det umådeligt svært at nå forventningerne til året, mener flere analytikere. Vindmøllegiganten har dog en joker i ærmet.

Kunderne har ikke lige frem hængt på møllevingerne i løbet af 2009.

I første halvår af 2009 har vindmøllegiganten ifølge Børsen annonceret 71 pct. færre ordre sammenlignet med samme periode sidste år, og siden årsskiftet har Vestas indgået kontrakter på 814 megawatt (MW) mod 2.660 MW sidste år.

Kommer der ikke en række store ordre inden for de næste fire uger, når koncernen ikke i mål i forhold til deres guidance for 2009, mener flere Vestas-analytikere.

”Vi skal se en væsentlig ordreindgang i løbet af de næste fire, fem uger. Ellers er min holdning, at det er fuldstændig urealistisk. Måske er det urealistisk på forhånd, men USA kan få betydning,” siger analytiker fra ABG Sundal Collier Stig Frederiksen.

Han bliver bakket op af Vestas-analytiker Michael Friis Jørgensen fra Alm. Brand Markets.

”Hvis de ikke får nogle store ordrer inden senest starten af august, må vi nok erkende, at det bliver meget svært at nå. Det er markante ordre, der skal komme ind. Med de typiske ordrestørrelser, skal taler vi om 6 til 7 store ordrer”, siger han.

Vestas' amerikanske joker
Vestas har dog en joker i ærmet, der kan få betydning for deres ordreindgang og indfrielsen af forventningerne til 2009. I USA, som har udviklet sig til at være Vestas’ vigtigste marked, arbejder man i øjeblikket på et nyt system, der skal hjælpe til finansieringen af vindmøller.

Hvordan og hvornår systemet præcist kommer til at virke er endnu uklart, men begge analytikere peger på, at det kan være med til at give en positiv overraskelse.

”Jokeren i øjeblikket er de nye støtteordninger i USA. Hvis de kan komme på plads snart og prikke hul på det amerikanske marked, kan der komme nogle ordrer i slutningen af juli eller starten af august, der måske kan nå at ramme 2009-regnskabet. Jeg tror dog, det er mest sandsynligt, at de ikke når det,” siger Michael Friis Jørgensen.

Det amerikanske marked har siden årsskiftet ligget brak. 24 pct. af koncernens salg gik sidste år til USA, men i år har Vestas ikke meddelt en eneste USA-ordre. Det kan skyldes, at man venter på det nye system, siger Stig Frederiksen.

”Manglen på ordrer kan skyldes, at man sidder og venter på, at systemet kommer på plads. Men juli måned er historisk set ikke en stor måned for Vestas. I juli sidste år annoncerede de ordrer for sammenlagt 362 MW, og tilbage i 2007 annoncerede de ordre på 350 MW”, siger han. Derfor har han svært ved at tro, at ordrerne når at komme ind.

2010 bliver Vestas' år
Stig Frederiksen understreger dog, at Vestas på sigt står stærkt.

”Vi tror på 2010. Udsigterne for Vestas, når vi kigger fremad er meget positive generelt. Men her på den korte bane ser det anderledes ud, hvilket afspejler sig i aktiemarkedet”, siger han.

Vestas ser mere positivt på situationen, men erkender samtidig, at der skal komme ordrer snart, siger pr-manager Michael Holm.

”Vi kan ikke kommentere på fremtiden. Vi har meldt ud, hvordan vi tror 2009 bliver, og hvis det ændrer sig, skal vi nok fortælle det via Fondsbørsen. Vi er godt klar over, at ordrerne skal lande inden for den næste måned. Men intet nyt er godt nyt”, siger han.

Så I tror stadig på, at ordrerne kommer, og at I dermed når forventningerne?

"Ja, ellers ville vi da have fortalt det", siger han.

Vestas forventer en omsætning på 7,2 mia. euro. Konsensus’ forventninger er generelt lavere. Hos Alm. Brand forventer man en omsætning på cirka 6,5 mia. euro. Engel og Co. præsenterer resultatet for 2. kvartal den 18. august.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen