Berlingske Business

Fiat Chrysler-bossen helmer ikke

20BUSSergio-Machionne.jpg
Tålmodighed er ikke Sergio Marchionnes spidskompetence – men som chef for Ferrari skal der vel være fart på. Arkivfoto: Max Rossi /Reuters

Sergio Marchionne er hovedarkitekten bag børsnoteringen af Ferrari i denne uge. Den bliver en vigtig brik i Fiat Chrysler-koncernens genrejsning.

Når man smager lidt på navnet Sergio Marchionne, er det for kendere af Coppolas Godfather-trilogi vanskeligt ikke at få en snert af associationer til Marlon Brando-karakteren i de film.

Men lad det være sagt med det samme: Intet taler for ulovligheder i Marchionnes ageren.

Til gengæld er der et andet umiskendeligt fællestræk mellem filmkarakteren og Sergio Marchionne. Den italienskfødte Fiat Chrysler-boss er en handlingens mand.

20BUSFERRARI.jpg

Lige nu står Marchionne over for børsnoteringen af Ferrari, Fiat Chrysler-koncernens kronjuvel.

Planerne for børsnoteringen lancerede han, kun få uger efter at han i 2014 ifølge Bloomberg selv orkestrerede den mangeårige Ferrari-boss Luca Cordero di Montezemolos afgang.

De to havde i længere tid været på kollisionskurs, og Marchionne er ikke ligefrem kendt for sin tålmodighed.

Med den daværende Ferrari-boss ude af billedet fik Marchionne skabt en vigtig brik i det puslespil, der skal til for at bringe moderkoncernen tilbage på ret køl. Her tynger gælden blandt andet. Og pengene, der om få dage strømmer fra New York Stock Exchange til Fiat-Chrysler, kommer til at lune.

Bejler til GM

Sergio Marchionne har vist, at han er en mand, der formår at navigere i ujævnt terræn.

Han kom til Fiat i 2004 med hovedmissionen at redde den italienske bilproducent fra en truende konkurs.

Senere stod han i spidsen for den spektakulære redning af Detroit-brandet Chrysler, da selskabet var på randen af en konkurs efter finanskrisen.

Marchionne var hovedmanden i fusionen, der blev bakket op af de amerikanske og canadiske myndigheder og fagforeningerne. To år efter at Chrysler havde indgivet konkursbegæring, var der igen en sort bundlinje i det amerikanske brand.

Nu er der behov for, at Marchionne skal tænke nyt igen. Fiat Chrysler er under pres på flere fronter. Ud over gælden tynges koncernen af en aldrende bilplatform, for høje produktionsomkostninger og en lav indtjening.

Derfor har Marchionne i adskillige sammenhænge heller ikke lagt skjul på, at han ønsker at knytte bånd med amerikanske General Motors.

I marts introducerede han ideen i en e-mail til GMs CEO Mary Barra, der dog afviste møder af nogen art.

Marchionne trak dog ikke følehornene til sig:

»Du kan måske afvise en handel, men du kan ikke afvise diskussionen,« lød en del af et meget offensivt tilbagesvar til General Motors.

»Hør, den samlede enhed vil kunne tjene 30 mia. om året i kontanter. Tredive. Bare tænk på det tal,« lød det fra ham.

Missionen lykkedes ikke umiddelbart, men Marchionne fik alligevel sået en grille eller to i GM-rækkerne. Tidligere bestyrelsesformand for GM Bob Lutz erklærede f.eks. offentligt, at han bakker op om en fusion.

RUSSIA FORMULA ONE GRAND PRIX

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen