Berlingske Business

Ferrari-børsnotering hjælper gældsplaget Fiat Chrysler

20BUSFERRARI.jpg
Nu går tæppet op for Ferras vej ind på den store scene, New York Stock Exchange. Og det vil gøre godt for moderkoncernen Fiat Chrysler, der forventes at få frigjort over 60 milliarder kroner. Arkivoto:Denis Balibouse/Reuters

Kronjuvellen i Fiat Chrysler-koncernen, Ferrari, børsnoteres onsdag, og pengene vil ryge direkte i moderkoncernens slukne pengekasse. Børsnoteringen er kun første del af en større plan, der skal bringe Fiat Chrysler tilbage i front.

Vroomm, vrooooom.

Efter et par uger med et hektisk, glitrende og verdensomspændende roadshow står sportsvognsfabrikanten Ferrari nu endelig parat ved startlinjen foran New York Stock Exchange.

Tirsdag ventes den endelige prissætning på det ikoniske italienske sportsvognsbrand. De første aktier ventes at skifte hænder på onsdag.

Det er Ferraris toneangivende italienske ejer, Fiat Chrysler-koncernen, der står bag salget. Ideen er fostret i Fiat Chrysler-koncernens topchef, Sergio Marchionnes hoved, efter at han i fjor overtog formandsposten for Ferrari. Hele manøvren er del af en større plan for at bringe den udfordrede Fiat Chrysler-koncernen på ret køl.

Clauso

På onsdag får vi så en indikation af, om den første del af Marchionnes plan bliver en succes.

Med en prissætning på Ferrari-aktien på mellem 48 og 52 dollar pr. aktie vil det i hvert fald ikke være en dårlig forretning. Hvis prisen holder – også i timerne efter børsnotereingen – vil sportsvognsaktien kunne indbringe en markedsværdi på 9,8 mia. dollar, hvilket svarer til godt 64 mia. danske kroner.

Investorer verden over holder dog allerede nu et vågent godt øje med den pris. Slutprissætningen umiddelbart før selve noteringen er nemlig langt højere end den, der oprindeligt blev introduceret. Dengang mente mange analytikere, at Ferrraris værdi ville med at ligge på mellem 5 og 7 mia. dollars.

Senere afgjorde en værdiansættelsesproces, at Ferrari sagtens ville kunne have en værdi på 10 mia. dollars. Formanden for Ferrari og Fiat Crysler-bossen Sergio Marchionne havde dog selv skønnet en værdi på 13,5 mia. dollar.

RUSSIA FORMULA ONE GRAND PRIX

Glittet salgsarbejde

Der har med andre ord været en hel del salgsarbejde foran koncernledelsen den seneste uge.

Slutspurten i salgsprocessen blev skudt i gang på New Yorks fashionable St. Regis Hotel, hvor mere end 200 personer fyldte balsalen på øverste etage. Roadshowet – naturligvis anført af en Ferrari – lagde også vejen forbi Boston, før turen gik over Atlanten til London, hvor 200 personer mødte op til showet. Det var mere end en fordobling af det forventede antal.

Hovedbagmanden bag noteringen, Sergio Marchionne, kan altså uden slinger i rattet konstatere, at interessen er til stede. Spørgsmålet er så bare, om interessen direkte kan omsættes til et skridsikkert købsiver hos investorerne.

ferrari

Krise-resistent

Et af Sergio Marchionnes tunge salgsargumenter har været, at Ferrari alt andet lige vil være en aktie, som vil klare sig godt igennem en eventuel recession. Beviset, Ferrari lægger for dagen, er solide resultater igennem hele finanskrisen. Kun i 2009 knækkede profit-kurven en smule, men ret hurtigt vendte indtjeningen tilbage til normalen.

Således har Fiat Chrysler også nydt godt af Ferrari-brandet. Ifølge analytikere står Ferrari for mere end en tredjedel af den samlede værdi i Fiat Chrysler-koncernen. Helt konkret fremgår betydningen også af koncernens regnskabsbøger. Ferrari står for 12 procent af Fiat Chrysler-koncernens indtjening, selv om Ferrari kun står for tre procent af koncernens omsætning.

»Ferrari fungerer som et luksusbrand og prestige-skaber for Fiat Chrysler, men det har også stor betydning for omsætning og indtjening i modervirksomheden,« siger analytikeren Brian Hamilton fra Sageworks til Wall Street Journal.

Modstandsdygtighed i recessionstider er imidlertid ikke Sergio Marchionnes eneste salgsargument. Et af de andre hedder mersalg. Og ved første øjekast rokker det argument faktisk en smule ved en af grundpillerne i Ferrari-successen.

Som en del af eksklusiviteten har Ferrari årligt kun produceret 7.000 biler, og kunderne venter typisk et år på ventelisten, før de kan købe en Ferrari.

Ferrari

Flere sportsvogne

Ifølge børsprospektet vil Ferrari alligevel øge sin produktion til 9.000 biler i 2019. Det er tæt på de 10.000, som Sergio Marchionne vurderer er grænsen for, hvor meget Ferrari kan sælge årligt uden at ridse i det Ferrrari-røde image.

Allerede nu trænger den Ferrari-røde lak dog til polering, vurderer bileksperter. Siden Ferrari-ikonet Michael Schumacher indstillede sin karriere i 2012, har Ferrari haft alvorlige problemer med at følge med på racerbanen i verdens mest prestigefyldte motorsports-disciplin.

Ifølge Wall Street Journal er en af risikofaktorerne ved den kommende børsnotering af Ferrari netop, at det går ualmindelig skidt for bilproducentens prestigefylde Formel 1-satsning.

CHINA AUTO SHOW ferrari

Lever Marchionnes magi?

I denne uge vil alverdens øjne således være rettet mod børsnoteringen af Fiat Chryslers kronjuvel. Det er i sig selv en spektakulær begivenhed. Men i hele bilbranchen vil man også se den som et signal om, hvorvidt Sergi Marchionne stadig kan fremtrylle magi, når det er krævet.

Han reddede i sin tid Fiat fra en truende konkurs, og drev senere koncernen igennem finanskrisen på fornuftig vis bl.a. med opkøbet af det dengang underdrejede Detroit-brand Chrysler.

De senere år er koncernen dog trillet ind på mere bumpede veje.

En gæld på otte mia. dollar er et af hovedproblemerne. Her skal Ferrari-børsnoteringen give en hjælpende hånd. Men i bilindustrien peges der på en række andre problemer i koncernen: Indjeningsmarginerne er fortsat lave, produktionsomkostningerne høje og der er tilsyneladende ingen fremskridt inden for det, der ventes at blive en ny frontlinje i bilindustrien: Selvkørende biler.

Sergio Marchionne har i den seneste tid også turneret rundt med et andet budskab: En fusion mellem Fiat Chrysler og General Motors. Men indtil videre har Marchionne ikke haft det store held med den mission. Trods bejlerierne er der kun afvisning at spore i GM-hovedkvarteret.

Lige nu er den del af Marchionnes plan derfor også sat på stand by. I denne uge gælder det om at få nogle penge i kassen ved at børsnotere kronjuvellen Ferrari.

Efter en børsnotering vil den italienske bilfamilie Agnelli, der er den største aktionær i Fiat Chrysler-koncernen, fortsat eje en fjerdedel af Ferrari. Og ti procent vil stadig indehaves af Piero Ferrari, der er søn af stifteren Enzo Ferrari.

CHINA AUTO SHOW ferrari

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen