Berlingske Business

Femern-forbindelse indvies 2018

Femern-forbindelse indvies 2018 - 1
Foto:

Tyskland er begyndt med landanlæggene til såvel tog- som biltrafik, sagde trafikminister Wolfgang Tiefensee onsdag til sin danske kollega Lars Barfoed i Berlin.

BERLIN: Den faste forbindelse over Femern Bælt står færdig 2018, og indvielsesdatoen afhænger kun af, hvornår Dronningen, der skal klippe snoren over, har tid.

Meldingen kommer fra transportminister Lars Barfoed (K) efter et møde med sin tyske kollega Wolfgang Tiefensee i Berlin i dag. Barfoed og Tiefensee talte om ”tilrettelægningen af en fornuftig arbejdsdeling”, sagde den danske minister, der ”glædede sig” over at høre, at man også i Tyskland er begyndt med landanlæggene til såvel tog- som biltrafik.

Under sin lynbesøg i Berlin informerede Barfoed sig også om de tyske afgifter for lastbiler, det såkaldte Maut-system, der automatisk registrerer tung køretøjer på motorvejene og sørger for, at pengene betales. Et sådant system er af interesse for Danmark, der med transportforliget i januar sigter mod en omlægning af bilafgifterne med såkaldt road-pricing, oplyser ministeren.

Det tyske luftfartsselskab Lufthansas mulige overtagelse af SAS, som kom frem i offentligheden sidste år, blev ikke berørt under onsdagens møde, siger Lars Barfoed. Transportministeren henviser til, at SAS’ ejerforhold i den danske regering er underlagt Finansministeriet. Han ønsker ikke at kommentere udsigterne for en tysk overtagelse af det kriseramte, skandinaviske luftfartsselskab.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen