Berlingske Business

Femern A/S smed vindmøllepark og sikker millionindtægt ud af vinduet

BM
Det var 25 af de 32 vindmøller ved Rødbyhavn på Lolland, der blevet revet ned i 2015. I stedet skulle der bygges en fabrik til at fremstille tunnelelementerne til Femern Forbindelsen, men projektet er aldrig kommet så langt. Foto:

Femern A/S gik glip af flere millioner, da ledelsen besluttede at nedlægge vindmøllepark til fordel for en betonfabrik, som endnu ikke er bygget. Der er tale om ufornuftig brug af offentlige midler, mener forsker.

Da Femern A/S i 2015 nedlagde en vindmøllepark for at gøre plads til en betonfabrik, sagde Femern-ledelsen også farvel til en sikker millionindtægt. Det skriver Finans.

Det kostede 41,5 millioner kr. at rive de 25 vindmøller ned, som havde strøm nok til at forsyne hele 8.427 familier.

Billigere Storebælt-tur kan svække Femern

Næsten tre år efter nedrivelsen er det første spadestik endnu ikke taget til betonfabrikken, og Femern Forbindelse mangler stadig flere tyske godkendelser.

Femern Forbindelse har et samlet budget på 52,6 milliarder kr., men Femern vil allerede før den forventede endelige tyske godkendelse i 2020 have kostet mellem 4,6-5,2 milliarder kr.

Selvom millionindtægten fra vindmøllerne ikke var i nærheden af det beløb, kunne Femern A/S med fordel have ladet vindmøllerne stå og nyde godt af indtægterne, indtil man var klar til at bygge betonfabrikken.

RB PLUS Femern svarer på 12.600 tyske protester

Forsker ved Roskilde Universitet, Bent Greve, er kritisk overfor forløbet, da Femern A/S traf beslutningen uden at være sikker på, at man overhovedet kunne bygge betonfabrikken og dermed tage det næste skridt.

»Det virker ikke som en fornuftig omgang med offentlige midler,« siger Bent Greve til Finans.

 

 

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen