Berlingske Business
17:02ISS' store ordre trækker C20 op i pænt plus

Fem rederier risikerer bøder for at forurene med svovl

Skib
Arkivfoto. Foto:

Kontrol har vist for meget svovl i brændstoffet, så nu er fem udenlandske rederier meldt til politiet.

Miljø- og Fødevareministeriet har meldt fem rederier til politiet for at have mere svovl i brændstoffet, end reglerne tillader. Det oplyser ministeriet i en pressemeddelelse.

Grænserne for, hvor meget svovl der må være i brændstoffet, har til formål at reducere luftforurening.

»Den økonomiske gevinst ved at snyde er stor. Derfor har vi sat ind med en styrket kontrol af svovl i skibes brændstof,« siger miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) i pressemeddelelsen.

til bm ARKIV business / BNY f Chengdu - Kina

Ministeriet oplyser, at der er tale om fem udenlandske rederier. Derudover blev et rederi politianmeldt sidste år.

Anmeldelserne er sket, efter at olieprøver har afsløret, at skibenes brændstof indeholdt mere svovl end det tilladte. Prøverne viste mellem 20 procent over grænseværdien til næsten ni gange for højt indhold.

»Svovl og partikler er skadelige for mennesker og miljø, og derfor er det vigtigt, at vi får stoppet de rederier, der snyder med svovl i brændstoffet,« siger Esben Lunde Larsen.

Skibes svovludledninger er ifølge ministeriet en betydelig kilde til luftforurening. Siden 1. januar 2015 har der været strengere krav til skibe, der sejler i Nord- og Østersøen. Deres brændstof skal indeholde 90 procent mindre svovl.

21BUSKinesisk-skibsv-rft-18.jpg

For at sikre, at de strengere regler bliver overholdt, har Miljø- og Fødevareministeriet skærpet kontrollen, og det er ifølge ministeriet selv det, der er årsagen til de nye politianmeldelser.

De anmeldte rederier risikerer bøder af en størrelse, der ifølge EU's regler skal være effektive, stå i et rimeligt forhold til overtrædelsen, fratage økonomisk fortjeneste og virke afskrækkende.

Grå horisont får Mærsk til at skære 4000 containerjob Mærsk

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kommenteres og debateres via Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen