Berlingske Business

FDM er ikke synlig nok

Danske forbrugere kan se frem til voldsommme prisstigninger på nye biler i nær fremtid. Nye EU-regler kan, som omtalt

i ErhvervsBladet i går, få priserne til at stige med helt op til 25 pct. indenfor halvandet år.


Prisstigningerne

bliver ekstra voldsommme på grund af den høje danske registreringsafgift, der tredobler prisen på en ny bil. Bilejernes organisation,

FDM, vil have prisstigningerne stoppet og ønsker en sænkning af registreringsafgiften. Men hidtil har FDM ikke markeret

sig synderligt i debatten.


Hvorfor er stigende bilpriser er problem?


- Højere priser skader selvfølgelig forbrugerne,

men også staten, der vil opleve faldende afgiftsindtægter. Derfor er det mig en gåde, at skatteminister Svend Erik

Hovmand ikke har taget initiativ til at ændre registreringsafgiften endnu. Ifølge vore beregninger risikerer staten at miste

op mod fire mia. kr. i afgifter, så det er ikke småpenge det drejer sig om.


Har FDM gjort skatteministeren opmærksom

på problemet?


- Vi har forsøgt, men det har vist sig at være vanskeligt at trænge igennem. Vi har siddet

med i de udvalg, der har arbejdet med problemstillingen og ytret os her. Ydermere har vi forsøgt at reagere i pressen, når

ministeren har udtalt sig, ligesom vi har behandlet sagen i foreningens blad.


Er det lykkedes FDM at få skabt tilstrækkelig

synlighed om budskabet?


- Nu kan man graduere synlighed, men vi må nok erkende, at vi ikke har været synlige nok.

Måske har vi satset for meget på at agere bag linierne. Det har ikke givet det ønskede resultat og derfor ændrer

vi også vores strategi nu.


Hvordan kan bilejernes organisation blive næsten usynlig i et, for medlemmerne, så

vigtigt spørgsmål?


- Det skyldes til en vis grad, at vi har haft for høje forventninger til den nye regering.

Inden valget forlød det, at regeringspartierne ville sænke registreringsafgiften, så det regnede vi med ville ske

uden videre. Men det løfte er de, til vores overraskelse og skuffelse, løbet fra. Så nu må vi ud og gå

i rette med dem.


Hvordan vil FDM styrke profilen i spørgsmålet fremover?


- Vi skal have præsenteret problemstillingen

præcist og have bedre fat i pressen. Vi forbereder et frontalangreb mod regeringen i den kommende uge og så må vi

bare håbe, at folk lytter.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen