Berlingske Business

Fart på bilsalget i oktober

biler i fart
Foto:

Over 10.000 danskere kunne glæde sig over en ny bil i garagen i oktober. Til gengæld fortsætter erhvervslivet med at spare på køretøjer.

Flere danskere har fået ny bil i oktober.

Nye tal fra Danmarks Statistik viser således, at 10.013 familier har købt ny bil i oktober. Det betyder, at der er blevet solgt 7 procent flere nye biler i oktober i forhold til september, og det er samtidig 2,6 procent flere end i oktober sidste år.

I perioden november 2012 til november 2013 er der i alt registreret 177.189 nye personbiler i faktiske tal, hvilket er 3 procent flere end i de foregående 12 måneder.

»En del af det øgede salg blandt private bilister tilskrives, at der er kommet flere små og billigere biler på markedet. Det betyder, at flere familier får råd til at købe en bil, eller til at udvide deres bilpark til to biler,« skriver forbrugerøkonom i Sydbank, Camilla Skovsbo Erichsen, i en kommentar.

forbrugslån kreditkort


Mens flere danskerne har investeret i ny bil i oktober, har erhvervslivet sparet på udgifterne til nye køretøjer. Stigningen er nemlig udelukkende trukket af de danske husholdninger, som står for 112.869 biler svarende til en stigning på 16 procent. Derimod trækker erhvervene ned med et fald på hele 14 procent.
Det er særligt de tunge erhvervskøretøjer, som er sparet væk i erhvervslivet.

I oktober er der registreret 2.027 varebiler, hvilket er 4 procent færre end sidste år. I de seneste 12 måneder er der med 23.793 varebiler registreret 4 procent færre end i den foregående periode. Samme tendens gør sig gældende for lastbiler og trækkere, som i de seneste 12 måneder er registreret 3.344 af, svarende til et fald på 12 procent.

audi a4

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen