Berlingske Business

Faldende billetpriser og tomme sæder: SAS fortsætter nedturen

SAS
Foto:

Faldende billetpriser og tomme sæder er en dårlig kombination for ethvert flyselskab. Andet kvartal af 2016 efterlader SAS med et resultat på 127 millioner.

Nedturen fortsætter for SAS, der må notere sig et væsentlig fald i omsætningen i årets andet kvartal. Resultatet ender på 127 millioner svenske kroner før skat.

Omsætningen ender på 8,9 milliarder mod 9,4 milliarder i samme kvartal sidste år. SAS kalder resultatet for »utilfredstillende«.

»Vi har afsluttet et andet kvartal med et utilfredstillende resultat,« konstaterer Rickard Gustafson, øverste chef i SAS.

Det er blandt andet den øgede konkurrence på billetpriser, negative valutafald og vedligeholdelsesomkostninger, der er forklaringerne på nedturen. Derudover har selskabet fortsat mange tomme sæder.

De senere år har SAS iværksat en række omfattende spareprogrammerne, men tilsyneladende høster man ikke nok frugter fra de opslidende øvelser. Tidligere var forventningen, at sparetiltagene ville efterlade selskabet med en positiv effekt i størrelsen af en milliard svenske kroner, men den seneste melding er, at det blot vil bidrage med 700 millioner.

»Forbedringerne modsvarer ikke vores høje ambitioner,« skriver SAS i regnskabet.

Samtidig har man valgt at udsætte en række af sparetiltagene til 2018 for at forhindre, at man går på kompromis med kvaliteten, skriver flyselskabet.

Tidligere på ugen kunne SAS ellers melde om en fremgang på passagersiden - en stigning på 6,6, procent i maj sammenlignet med året før - men indtjeningen pr. passager, den såkaldte yield, falder.

»Efterspørgslen på det skandinaviske marked øges, men på grund af øget kapacitet og lavere brændstofpriser er SAS' yield faldet mere end forventet. Markedsudviklingen viser derfor nødvendigheden af fortsat at effektivisere SAS for at bevare vores konkurrencekraft,« sagde Rickard Gustafson ved den lejlighed.

Selskabet opererer med en belægningsprocent på omkring 75 procent.

 

 

 

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen