Berlingske Business

Fagforeningsuro udsætter amerikanske ruter hos Norwegian

us
Utilfredshed hos amerikanske fagforeninger får nu Norwegian til at udsætte åbningen af planlagte ruter mellem Cork i Irland og New York og Boston. Foto:

Norwegian afventer fortsat tilladelse fra de amerikanske luftfartsmyndigheder på en rute mellem Cork og Boston. EU erkender, at USA bryder aftalen om "open skies", og nu udskyder luftfartsselskabet ruten på ubestemt tid.

Luftfartselskabet Norwegian ser sig nu nødsaget til at udskyde åbningen af de planlagte ruter mellem irske Cork og henholdsvis New York og Boston i USA, skriver check-in.dk.

Det sker i erkendelse af, at det amerikanske transportministerium trods to års sagsbehandlingstid fortsat ikke har givet tilladelse til, at det norske lavprisselskab kan åbne ruter mellem irske Corsk og Boston og New York.

Ved en luftfartskonference i Bruxelles tidligere på ugen medgav embedsmænd fra EU-Kommisionens transportdirektorat, at USA klart overtræder reglerne i den »open skies«-aftale, unionen har haft med USA i snart 10 år. Samme embedsmænd oplyste, at forhandlingerne er »kørt fast«, og at man endnu ikke er afklaret med, hvad det næste skridt skal være.

Wow Air

Det har tidligere været fremme, at de tager de amerikanske myndigheder i gennemsnit 60 dage at behandle ansøgninger af denne her art, og derfor vækker den lange sagsbehandlingstid undren.

Baggrunden hovedpinen er, at Norwegian for år tilbage registrerede selskabet Norwegian Air International i Irland med henblik på, at det med tiden skulle varetage selskabets transatlantiske flyvninger.

Da Norge som bekendt ikke er medlem for EU, nyder det norske moderselskab ikke samme privilegier som de øvrige EU-lande, men med Norwegian Air International i Irland var hensigten at skabe en fælles platform for selskabets stadig voksende flåde af Dreamliner-fly.

I USA har fagforeningerne dog ikke helt tilfredse med manøvren, som de i første omgang mistænker som en undskyldning for at hyre billig arbejdskraft, selvom Norwegian-chef, Bjorn Kjos, gentagne gange har afvist beskyldningerne.

NORWEGIAN AIR-RESULTS/

Også hos den sædvanlige konkurrent, Ryanair, vækker sagen vrede, og adm. direktør Michael O'Leary har ved flere lejligheder harceleret mod de amerikanske myndigheder og mod EU, der ifølge den karismatiske boss har forholdt sig for passivt i forløbet.

Norwegian håber ifølge check-in.dk at kunne åbne ruterne fra Cork til henholdvis New York og Boston i løbet af sommeren.

Norwegian henter milliarder på kufferter og kaffekøb

Lavprisselskabet har som bekendt allerede en række ruter til USA - heribland flere fra Københavns Lufthavn.

 

 

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen