Berlingske Business

Fagforening undersøger schweizisk SAS-leverandør

BM
Flyvebranchens Personale Union (FPU) undersøger nu, om det flyselskab, SAS har hyret til at flyve på ekstraafgangen mellem København og New York og senere på en ny rute til Boston, reelt er ved at etablere en base. I så fald vil det rejse krav om overenskomst. Arkivfoto. Foto:

SAS har hyret PrivatAir til at flyve til USA, men selskabet har ikke overenskomst, og derfor undersøger FPU nu, om PrivatAir reelt anlægger en base i København. Det kan i så fald rejse krav om dansk overenskomst.

Når passagerer skal fra København til New York med aftenafgangen, så er det PrivatAir, der står for flyvningen. Det samme gælder, når den nye rute til Boston åbner til foråret.

Men det schweiziske flyselskab har ikke overenskomst, og derfor undersøger Flyvebranchens Personale Union (FPU) nu, om PrivatAir reelt anlægger en base i København, skriver branchesitet Check-in. Hvis det er tilfældet, vil det betyde samme krav om dansk overenskomst, som Ryanair blev mødt med tidligere på året.

PrivatAir har tidligere fløjet på ruten mellem Stavanger og Houston, men da den lukkede på grund af lavere aktivitet i oliebranchen, blev flyet indsat som en ekstra afgang mellem København og New York.

20BUSLars-Sandahl-Soerensen.jpg


»Med Stavanger-Houston-ruten var det et anliggende for de norske fagforeninger. Nu er PrivatAir så rykket til København, og vi er derfor i gang med at finde ud af, om der reelt er tale om en base efter gældende EU-regler,« siger Anders Mark Jensen til CHECK-IN.dk.

PrivatAirs topchef Greg Thomas fortalte mandag i et interview, at selskabet udelukkende laver individuelle aftaler med de ansatte og benytter enten tyske eller schweiziske ansættelseskontrakter, alt efter hvad der er mest gunstigt.

»Fordelen er, at vi kan lave win win-situationer, der bringer vores lønomkostninger ned ved effektivt at lege med skattereglerne i Europa. Hvilken som helst gevinst vi kan få kollektivt fra skattemyndighederne, kan vi dele,« lød det således.

20BUS20150714-153750-3.jpg

Sideløbende med at SAS har hyret PrivatAir til at flyve til USA, har SAS forsøgt at stikke en kæp i hjulet på Norwegians planer om at flyve til USA med sit irske datterselskab. I et høringssvar til det amerikanske Department of Transportation argumenterer SAS for, at Norwegian underminerer arbejdsmarkedsstandarderne gennem sit irske datterselskab, der giver mulighed for at ansatte personale, der ikke bor i de lande, man flyver fra eller til.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen