Berlingske Business

Fagforening: Det lyder fantastisk, men ...

Kabinefolks strejke koster SAS 40 millioner kroner Her er SAS' h
Foto:

Flere deltidskontrakter? Det lyder fantastisk, siger kabinepersonalets fagforening. Man vil bare ikke have SAS’ version.

Der går ikke et år, uden at et stort, europæisk luftfartsselskab er ude i benhårde lønforhandlinger med sine ansatte. SAS er ingen undtagelse, og på den anden side af bordet har kabinepersonalets fagforening, CAU, ofte siddet.

SAS’ administrende direktør, Rickard Gustafson, lægger på disse sider op til, at de kommende overenskomster skal være mere fleksible. Han forestiller sig blandt andet, at det kan lade sig gøre med færre fuldtidsansatte, og den er man med på i CAU. Og så alligevel ikke.

»Vi vil rigtig gerne lave deltidsordninger. Der er ikke noget, vi hellere vil. Mange af vores medlemmer er kvinder med børn, og de vil gerne have deltidsstillinger,« siger Jean Pierre Schomburg, næstformand i CAU.

06BUSRickard-Gustafsson.jpg

Problemet for CAU er SAS’ fortolkning af deltid. Ifølge Jean Pierre Schomburg måler SAS deltid på månedsbasis – altså at man kan arbejde fuldtid i tre uger og så have én uge fri.

»Det er ikke det, folk har brug for. De har brug for at få dagligdagen med børn, privatliv og arbejdsliv til at hænge sammen. Det får man ikke ved at have al sin fritid sidst på måneden, fordi det lige passer ind i et EDB-system.«

Om forhandlingerne om deltidskontrakterne bliver et stridspunkt i de kommende overenskomstforhandlinger, må tiden vise. Men efter SAS’ nylige overflytning af en række medarbejdere til Cimber er tilliden til arbejdsgiveren tyndslidt i CAU, hvor man føler sig kørt over af luftfartsselskabet.

SAS

»Tilliden er der ikke for nuværende, og det er meget beklageligt, for det er meget store udfordringer, vi står overfor,« siger Jean Pierre Schomburg.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

Venezuela har verdens største oliereserver – og en årlig inflation på 100.000 pct. Hvad er det lige, der sker?For en dansk investor var Venezuela frem til for få år siden interessant, fordi ØK havde s...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen