Berlingske Business
17:57Tak for i dag

Fagbevægelsen vandt Uber-kamp for få taximedlemmer

30BUSPix-Uber-113040.jpg
Ubers applikation uberPOP trækkes nu væk fra det danske marked. Foto: Thomas Lekfeldt

Selv om fagbevægelsen har tordnet højlydt mod Uber, har fagforeningerne dårligt fodfæste blandt mange af de københavnske taxichauffører.

For Jan Villadsen var Ubers beslutning om at lukke sin kørselstjeneste en yderst tilfredsstillende begivenhed.

Formanden for transportgruppen i det store fagforbund 3F kunne se sin absolutte hovedfjende kvæles i aftaleteksten på den nye taxilov, som et flertal i Folketinget vedtog i februar. Der var ingen vej uden om sædeføler og taxameter, hvilket Uber ifølge eget udsagn ikke kunne leve med.

29BUS20170328-115435-4-1546.jpg

Over for Berlingske Business kaldte Jan Villadsen Ubers farvel til Danmark en »sejr for de 6.000 mennesker, der lever af at køre taxa, og som overholder reglerne, betaler skat, og som har taget en uddannelse«.

»Det gør en forskel. Det gør, at der bliver flere ture til dem. De fleste arbejder seks dage om ugen i 12 timer, og det skal de have en god løn for,« sagde han tirsdag.

Men selv om fagbevægelsen har været spydspids i kritikken af Uber, hvor 300.000 havde oprettet sig som brugere, er kun ganske få taxi­chauffører i hovedstaden organiseret i en fagforening. En kilde, som er redaktionen bekendt, med dybt kendskab til branchen vurderer, at under ti pct. af de 6.000 chauffører i hovedstaden er organiserede. Til sammenligning viste en kortlægning tilbage i 2014, at 69 procent af alle lønmodtagere var organiserede.

3F ønsker af konkurrencehensyn ikke at oplyse, hvor mange medlemmer der er blandt taxichauffører i København, men det er en hovedprioritet at øge antallet af taxichauffører på overenskomst, forklarer transportafdelingens næstformand Bent Møller.

RB PLUS Uber er punkteret og sendt i garagen

Presset af nye arbejdsmønstre

Når fagbevægelsen alligevel er gået ind i diskussionen om Uber for fuld styrke, handler det i høj grad om en eksistenskamp for fagforeningerne. Det mener arbejdsmarkedsforsker fra Aalborg Universitet Henning Jørgensen, der forklarer, at fagbevægelsen er presset af nye arbejdsmønstre.

Uber er et udtryk for ny økonomi, hvor opgaver sendes i udbud, og hvor folk uden tilknytning til én arbejdsgiver tager sig betalt for at løse dem. Dermed går det amerikanske selskab uden om det traditionelle arbejdsmarked med arbejdsgiver, lønmodtagere og overenskomster, påpeger han.

aa

»Det er en eksistenskamp for de faglige organisationer. De skal ikke bare have mange medlemmer, men også have en høj overenskomstdækning for at sikre, at de kan gøre noget for deres medlemmer. Derfor kæmper de mod en liberalisering og selvstændige næringsdrivende uden overenskomst,« siger han

Om fagbevægelsen reelt har vundet, er dog endnu for tidligt at sige:

»På kort sigt har fagbevægelsen måske vundet en mediekamp. Man har fået fremstillet Uber, som om det er slemme arbejdsgivere, der med ny teknologi vil ødelægge det gode danske arbejdsmarked, men det er markedet, der i sidste ende bliver domstol,« siger Henning Jørgensen.

Der er nemlig heller ingen udsigt til store lønstigninger som følge af Ubers farvel til hoved­staden, vurderer Henning Jørgensen.

HONG KONG-UBER-TAXI-COURT

Gennemsnitslønnen for en taxichauffør i Storkøbenhavn er pt. 125 kroner i timen – inklusive aften-, natte- og weekendvagter, ifølge 3F, der baserer den løn på statistik fra Taxinævnet. I 2015 indkasserede 2.100 Uber-chauffører ifølge Fagbladet 3F ganske vist 56 millioner kroner.

»Men hvis der er taxichauffører, der regner med, at alle får øget indtjening på grund af, at Uber lukker tjenesten, er de overoptimistiske. Det er ikke et nulsumsspil mellem taxichauffører og Uber-chauffører, som det nogle gange udlægges af fagbevægelsen,« siger han forudser nye operatører i markedet.

»Det er markedet, der bestemmer udviklingen – ikke taxichaufførerne eller fagforeningen,« siger Henning Jørgensen.

Til Scanpix

0 Kommentarer

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen