Berlingske Business

Færre skibe fra Lindø

Bestyrelsen for det A.P. Møller - Mærskejede Lindøværft er klar med ny plan. Målet er at bevare værftet, men der skal laves andet end skibe.

Lindøværftet, der også er kendt under navnet Odense Staalskibsværft, skal fremover lave andet end skibe. Værftet - der er ejet af A.P. Møller - Mærsk - har kun ordrer frem til udgangen af 2010, og bestyrelsen er derfor klar med en ny plan. Der vil være brug for færre medarbejdere, men andre firmaer kan leje sig ind på arealerne ved Munkebo. Håbet er så, at medarbejdere, der ikke er brug for på værftet, kan få arbejde hos de andre virksomheder.

- Vi vil fortsat have et skibsværft, men det medfører samtidig, at en del af produktionen på Lindø omlægges fra skibsbygning til alternativ anvendelse af mandskab og produktionsapparat. Vi ønsker at bevare et skibsværft på Lindø, og derfor har vi vedtaget en forretningsmodel, der er kreativ og fremadrettet, men også realistisk og nødvendig, siger værftets bestyrelsesformand Lars-Erik Brenøe.

Fællestillidsmand Lars Hansen er tilfreds med den nye plan og hæfter sig ved, at flere virksomheder er interesserede i at leje sig ind på Lindøs arealer.

- Det er et godt grundlag for, at værftet kan fortsætte med at eksistere og samtidig en god mulighed for at fastholde beskæftigelsen i området. Jeg er overbevist om, at kollegerne oplever det positivt. Efter hvad Dagbladet Børsen skrev i går, troede mange kolleger jo, at værftet skulle lukke i dag, siger Lars Hansen til Ritzau.

/ritzau/

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen