Berlingske Business

Færre rejsende vælger DSB på ture over Storebælt

IC4-tog må køre med ekstra vogne
Foto:

Rejsende tager stadig oftere bus eller bil frem for tog, når turen går over Storebælt.

København: Rejsende vælger i stigende grad andre transportformer end toget, når turen går over Storebælt.

For mens private busser får flere passagerer, og der sættes rekorder for biltrafikken over Storebælt, så må DSB konstatere, at kunderne i stigende grad vælger andre transportmidler end toget, skriver Jyllands-Posten.

Fra 2012 til 2015 er der ifølge DSB's egne tal på årsbasis forsvundet 491.000 passagerer på rejserne mellem Øst- og Vestdanmark. Det svarer til en tilbagegang på 5,6 procent på tre år.

Udviklingen er fortsat i første kvartal af 2016, hvor der ifølge DSB's netop aflagte kvartalsregnskab har været et fald på yderligere 2,2 procent.

Samtidig melder den største private busoperatør på ruten mellem København og Jylland-Fyn, Abildskou A/S, om fem procent flere passagerer sidste år, mens et nyt busselskab, Eurolines, nu er klar til at sende kunder fra København til Aarhus.

Det bekymrer dog ikke i DSB, hvor Aske Wieth-Knudsen, chef for forretningsudvikling, hilser øget konkurrence velkommen og mener, at der er plads til både busser og tog i den kollektive trafik i Danmark.

/ritzau/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen