Berlingske Business

Færre passagerer fløj med SAS i april

BM
Et SAS fly på vej fra gaten til landingsbanen. Her set fra Apron Tower. Reportage fra Kastrup Lufthavn, der fylder 90 år d. 20/4-2015. Foto:

Forårsmåneden april gav ingen grund til smil hos ledelsen i SAS, der må konstatere et fald i passagertrafikken.

SAS' passagertrafik faldt i april målt på antal fløjne passagerkilometer (RPK) på 11,7 pct. i forhold til samme måned i 2014.

Det viser SAS' egne trafiktal for flytrafikken i april inklusive charterflyvninger, der er offentliggjort fredag formiddag. Fraregnes chartertrafikken faldt RPK med 9,1 pct.

- Markedsbetingelserne i Skandinavien er midlertidigt stabiliserede og balancen mellem kapacitet og efterspørgsel er forbedret sammenlignet med samme periode året før, anfører selskabet, der dog fastholder at konkurrencen fortsat er intens på visse markeder.

- Trafikudvikling skal også ses i sammenhæng med mere aktiv yield-management og i relation til den stærke trafikvækst, rekordhøj passager load factor og tocifret fald i yield'en i april 2014, anfører SAS.

Luftfartsselskabets sædekapacitet (ASK) faldt med 0,1 pct., men fraregnes chartertrafikken var der tale om en stigning på 2,7 pct., hvilket medførte en kabinefaktor (belægning) på 69,6 pct.

SAS transporterede 2,2 mio. passagerer i måneden, hvilket var 8,8 pct. færre end end i samme måned året før.

Den valutajusterede yield, der dækker over omsætningen per fløjet passagerkilometer, steg med 8,1 pct. i marts. For april ventes yielden at være positiv. Yielden offentliggøres altid en måned efter de øvrige tal.

 

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen