Berlingske Business

Færre firmabiler

I februar steg bilsalget med seks procent i forhold til samme måned sidste år.



De private bilkøbere

tegnede sig for en stigning på 17 procent fra 4.129 personbiler i 2003 til 4.849 i år. Salget til firmaer faldt derimod

med 12 procent.



- Hvis bilsalget stiger 10 procent i år, vil det være ensbetydende med et bilsalg på ca. 105.000

biler. Det er desværre langt fra de 130.000 nye biler, der årligt skal sælges, hvis gennemsnitsalderen på

Danmarks 1,9 millioner indregistrerede personbiler ikke skal stige. Der er med andre ord brug for en normalisering af markedet for

nye biler. siger adm. direktør hos DBI, De Danske Bilimportører, Bent Mikkelsen. Salget af nye varebiler steg med 16

procent fra 2.519 enheder i februar 2003 til 2.930 i år.



Stigningen kan primært henføres til varebiler, som

indregistreres til hel eller delvis privat brug.



Disse registreringer er steget med over 40 procent i februar sammenlignet med

samme periode sidste år.



Denne udvikling ligger på de tunge varebiler mellem to- og fire tons totalvægt, der

kun belastes med 30 pct. afgift mod 180 pct. for personbiler. I februar blev der således kun indregistreret tre af de små og

mere miljøvenlige varebiler under to tons totalvægt, som er belastet af 95 pct. afgift.



Salget er det laveste månedlige

nyindregistreringstal for denne gruppe nogensinde, oplyser DBI.



Der blev indregistreret 311 nye lastbiler i februar, hvilket

er en stigning på seks procent i forhold til februar 2003.



I årets første to måneder er nyregistreringstallet

steget med 11 procent sammenholdt med samme periode i fjor. cat

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen