Berlingske Business

Fælles EU-regler kan redde sovebusserne

Forvirringen har i flere uger været total hos Danske Busvognmænd og i Busfraktionen.



Først afventede trafikministeren

situationen, siden lancerede han et nyt lovforslag og til sidst viste det sig, at de danske sovebusser var ulovlige i Tyskland.



Det

drejer sig må et EU-direktiv, der er blevet fortolket meget forskelligt. I Tyskland har man således valgt at fortolke

direktivet sådan, at hvis der er seler i bussen, skal de bruges.



I Danmark har valgt at fortolke sele-direktivet, så

det kun gælder, så længe passagererne sidder ned.

Den totale forvirring

- Det har været meget forvirrende.

Tyskerne har valgt at fortolke reglen meget skrappere, end vi har herhjemme, og det er samtidigt sket så hurtigt, at vi ikke

fik nogen besked om den nye fortolkning, fortæller landsformand for Danske Busvognmænd, John Bergholdte. Faktisk er indførelsen

af EU-direktivet sket så hurtigt, at myndighederne i enkelte tyske delstater ikke var opmærksomme på de nye regler.





De tyske regler gælder for alle sovebusser, der er indregistreret efter 1. okt. 1999, og dermed gælder de for godt

150 danske sovebusser.



Med den nye og skrappere fortolkning af EU-direktivet i Tyskland har Danske Busvognmænd bedt trafikministeren

om hjælp.

Ikke flere slags regler

- Trafikministeren vil tage kontakt til sin tyske kollega og prøve at skaffe

en dispensation til Tyskland. Men det er samtidigt også vigtigt, at vi får fælles regler i hele EU. Det hjælper

ikke, at der er én slags regler i Danmark og en anden i f.eks. Belgien, mener John Bergholdte.



Dermed mener både

formanden for Danske Busvognmænd og formanden for Busfraktionen, Thorkild Højvig, at ministeren bliver nødt til

at revidere sit eget lovforslag på området: Det handler både om seler, skillevægge og synligt speedometer

i busserne.



- Vi håber på at ministeren trækker det nye lovforslag tilbage, fortæller Thorkild Højvig.

Og det forventer formanden for Busfraktionen, at trafikministeren gør, så Danmark ikke indfører skrappere krav

til busbranchen, end EU-direktivet anbefaler.



Men sådan bliver det ikke nødvendigvis, hvis man spørger Flemming

Hansen.



- Jeg har bedt færdselsstyrelsens chef om at tage kontakt til de tyske myndigheder og forsøge at få

en dispensation igennem. Derefter vil jeg forhandle med de andre EU-lande, så vi kan få nogle fælles regler. Det hjælper

jo ikke, at vi har 25 forskellige regler, siger trafikministeren.

Skiturister rammes

Flemming Hansen vil endvidere fremsætte

sine egne forslag på busområdet, som en mulig fælles EU-regel.



Lidt over 100.000 danskere har bestilt skirejser

med bus ud i Europa, og hvis der ikke bliver givet en dispensation til de danske busvognmænd, vil mellem 15.000 og 20.000 danske

skiferierejsende blive berørt af situationen.



- Skulle vi ikke få dispensationen, risikerer vi at skulle tilbyde kunderne

siddepladser frem for liggepladser, og så vil mange formentlig hellere køre i egen bil i stedet for at sidde i en bus.

Så bliver ministerens ønske om en sikrere transport ikke indfriet, tværtimod, fortæller Thorkild Højvig.



Endnu

en gang må branchen væbne sig med tålmodighed og afvente situationen.



Alt imens er de første danskere

så småt er ved at forbedre sig på deres skiferie.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen