Berlingske Business

Fabrikslukning kan koste Vestas dyrt

Fabrikslukning kan koste Vestas dyrt - 1
Foto:

Dramaet om lukningen af Vestas’ vingefabrik på Isle of Wight kan få alvorlige konsekvenser for selskabets markedsposition i Storbritannien. Den danske vindmøllefabrik har opført sig arrogant, hvilket kan koste afgørende politisk opbakning, lyder vurderingen.

Vestas spiller hasard med sin politiske goodwill, når selskabet sætter protesterende fabriksarbejdere på porten og lukker sin vingefabrik på Isle of Wight. Lukningen af Vestas’ engelske fabrik kommer nemlig kort tid efter, at den danske vindmølleproducent har fået tilsavn om en bevilling engelske stat på seks mio. pund til et forskningscenter fra den.

For dermed sender Vestas nemlig et helt forkert signal til de britiske politikere, mener rådgivere og politikere, som Berlingske Tidende har talt med:

»Vestas er som selskab helt afhængigt af politisk opbakning, fordi området for vedvarende energi står og falder med politisk regulering. Og ved at lukke fabrikken, netop som man modtager offentlige midler, udviser selskabet en stor arrogance over for det engelske lokalsamfund. Uden et godt image bliver det meget svært for Vestas at sikre sig store ordrer, når man i de kommende år skal udbygge vindmølleområdet,« siger Mads Christian Esbensen, lektor i public affairs på Københavns Universitet og manager ved kommunikationsfirmaet JKL Group.

The Good Guys
Mads Christian Esbensen undrer sig over, at Vestas ikke har vist sig mere imødekommende over for de protesterende arbejdere. I stedet har Vestas holdt på sin juridiske ret, hvor selskabet da også i går fik rettens ord for, at man har ret til at fjerne de sidste seks protesterende medarbejdere, der fortsat opholder sig på den lukningstruede fabrik på Isle of Wight.

»Jeg forstår slet ikke, hvorfor Vestas har holdt så meget på det juridiske aspekt af sagen. For skaden i selskabets omdømme overstiger så klart de ekstra udgifter, der var forbundet med at holde liv i dele af produktionen på Isle of Wight. Det skyldes nok, at Vestas altid har været vant til at være ‘The Good Guys’, og derfor slet ikke forstår, at man pludselig kan komme i modvind,« vurderer Mads Christian Esbensen, der mener, at Vestas har foretaget en skæbnesvanger fejlvurdering af den offentlige mening:

»Vestas fatter overhovedet ikke, hvor vigtigt det er få ret i offentligheden. Selskabet er dybt afhængigt af gode relationer til det britiske samfund, men med den her sag har man virkelig trukket på kontoen for politisk velvilje,« siger Mads Christian Esbensen.

Grøn profil beskytter ikke
Vurderingen af, at Vestas har overtrukket sin politiske konto, bliver delt af medlem af det engelske parlament for Labour, John McDonnell:

»Det er ren vanvid at opsige så mange kvalificerede medarbejdere, når vi har så desperat brug for fremskridt i sektoren for vedvarende energi. Jeg mener personligt, at regeringen bør skride ind for at forhindre Vestas’ beslutning og redde disse jobs,« lyder det fra John McDonnel.

Et af Vestas’ problemer er, at man som grøn virksomhed bliver underlagt andre krav til social ansvarlighed, vurderer en anden ekspert i offentlige relationer:

»På en eller anden måde er der ved at ske det, at forbrugere og politikere overfører det at være grøn til også at omfatte, at man udviser en højere grad af ansvar på mange andre områder. Jo længere frem en virksomhed stikker næsen på det grønne område, jo flere slag kan den efterfølgende risikere at få, hvis den foretager upopulære beslutninger på andre områder. En virksomhed som Vestas, som har en tårnhøj miljømæssig profil, kan blive klandret for at være uansvarlig med lukningen på Isle of Wright, selvom den har loven på sin side, og det sker simpelthen fordi de færreste skelner mellem det miljømæssige ansvar og ansvaret over for lokalsamfundet,« siger Kristian Andersen, seniorkonsulent ved Reputation Institute.

Vestas oplyser, at man ikke ønsker at kommentere på den britiske sag, før lukningen er helt afsluttet.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen