Berlingske Business
17:34Business Live siger tak for i dag og på gensyn

Får vi overhovedet den Femernforbindelse?

Femern
Foto:

Der er knas med Femernforbindelsen. Faktisk er entreprenørerne begyndt at flytte jord, så det egentlig monumentale byggeri kan gå i gang. Men endnu engang slår tyskerne sig i tøjret, og det kan – i værste fald – skubbe byggeriet af Femernforbindelsen nogle år frem i tiden. Som i Danmark er der også i Tyskland ballade om økonomien i projektet. Også i Tyskland synes udgifterne at risikere at løbe løbsk.

Så forskrækkede er politikere i det tyske parlament i Berlin, at budgetudvalget vil have transportminister Alexander Dobrindt til at genforhandle den aftale, som blev indgået tilbage i 2008, skriver bladet Ingeniøren. De tyske politikere undrer sig over, at udgiften for Tyskland pludselig er steget fra seks mia. kr. til nu 16 mia. kr. Og det selv om tyskerne »blot« skal betale for de faste anlæg på den tyske side, mens Danmark står for udgifterne til selve forbindelsen, sænketunnelen. De tyske statsrevisorer ventes inden for den nærmeste fremtid at komme med deres vurdering, en meget kritisk én af slagsen, lyder de foreløbige meldinger.

Det er ikke nyt, at der er ballade i forbindelse med så stort et infrastrukturprojekt som Femernforbindelsen. Sådan var det også både med Storebæltsforbindelsen og Øresundsforbindelsen. Og som regel ender det med, at befolkningen bliver ganske tilfredse med disse bygningsværker. Femernforbindelsen er dog udfordret på en række områder, og det selv om en glad transportminister Magnus Heunicke (S) for nylig forsikrede om entydig opbakning fra tyskernes side. Det afhænger angiveligt af, hvem man spørger hos vores store nabo i syd.

Også på dansk side er der uro om prisen på Femernforbindelsen. For nylig kom det frem, at udgiften stod til at stige med otte mia. kr. i forhold til den samlede udgift på 41 mia. kr., da Femernforbindelsen officielt blev vedtaget i 2008. Nu har Heunicke så krævet, at entreprenørernes priser genforhandles, så der kan hentes besparelser ind den vej og derved få den samlede pris presset ned. Usikkerheden er dog ganske stor, blandt andet handler det også om til hvilke lønninger – danske eller eksempelvis østeuropæiske – der regnes ind i entreprenørernes priser.

Det samlede projekt, selve Femernforbindelsen under vand samt landanlæg i Danmark og i Tyskland, ligger nu i prisniveauet 64 mia. kr. En anseelig sum for et historisk projekt, som ikke har været voldsomt efterspurgt i hverken Danmark og slet ikke i Tyskland.

Ikke alle er dog utilfredse med usikkerheden omkring Femernforbindelse. Rederiet Scandlines, der på det seneste har haft nogle drabelige opgør med Femern-administrationen, kan således glæde sig over de facto-monopolet yderligere nogle år, hvis det samlede Femern-byggeri må udskydes.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen