Berlingske Business

Få gigantlastbiler med færgerne

Siden kørsel med modulvogntog blev tilladt i Danmark den 24. november, er der ikke blevet overført mere end knap 200 med færgerne mellem Helsingør og Helsingborg.

Modulvogntogene har fjernet tre almindelige lastvogne om dagen fra Kongevejen og Flynderborgvej. Siden kørsel med modulvogntog blev tilladt i Danmark den 24. november, er der ikke blevet overført mere end knap 200 med færgerne mellem Helsingør og Helsingborg - i gennemsnit blot seks om dagen eller tre i hver retning!, skriver Helsingør Dagblad fredag.

Modulvogntogenes indtog på hovedfærdselsåren gennem byen blev et af de hedeste debatemner ikke mindst politisk i Helsingør i 2008,

Men erfaringerne efter godt den første måned siger, at det har været en teoretisk strid, der er foregået mellem modstanderne, der tordnede med faren for trafiksikkerheden, og tilhængerne, der argumenterede med miljø-gevinsten i, at hvad der kan ligge af gods på tre almindelige lastvogne, nu ville kunne ligge på to af de ekstra lange vogntog med store co2-besparelser til følge.

Scandlines har opgjort det til, at ud af 20.000 lastvogne, det store rederi sejlede over mellem de to HH-byer i december, var kun de 150 modulvogntog.HH-Ferries begynder først en særlig optælling af modulvogntog her ved årsskiftet, men direktør Jes Svare angiver antallet til under 50 ud af de i alt knap 9.000 lastvogne, der blev overført i julemåneden.

Krisens indtræden forklarer ikke, at modulvogntogene ikke er slået an fra starten.Fremgangen på antallet af overførte lastvogne stoppede godt nok halvt inde i 2008, men siden har tilbagegangen blot været tilsvarende, skriver Helsingør Dagblad.

På hele året 2008 har Scandlines overført 295.000 lastvogne, hvor det i 2007 blev til 304.000, og for HH-Ferries er det ligefrem blevet til en mindre fremgang på knap 4.000 til 106.400 i det netop afviklede år.

Samlet blev der altså overført lige godt 400.000 lastvogne i 2008 - 5.000 færre end i 2007.

Udviklingen var den samme på personbiler - fremgang det første halve år og en lidt større tilbagegang i den anden halvdel.

Scandlines overførte 1.371.000 biler, og det var 39.000 færre end året inden.HH-Ferries overførte 614.000 biler - 17.000 færre end i 2007 og lige nok til, at det samlet for de to bilfærge-rederier blev til lige under de to millioner personbiler.

I alt blev der i 2008 sejlet 1.985.000 personbiler frem og tilbage mellem Helsingør og Helsingborg.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen