Berlingske Business
17:26William Demant tog føringen i positivt marked

Europas store lande beskyldes for hykleri om VW-skandalen

GERMANY-US-STOCKS-AUTOMOBILE-ENVIRONMENT-VW
Foto:

Storbritannien, Frankrig og Tyskland, der lige nu fra højt plan skoser Volkswagen for manipulation af miljøtest, anklages nu for hyklerisk adfærd. Alle lande har hver især på forskellige finurlige måder lobbyet for at holde fast i forældede testmetoder.

Storbritannien, Frankrig og Tyskland beskyldes nu af grønne organisationer for at handle direkte hyklerisk i slipstrømmen om Volkswagen-skandalen om snyd med udledningen af udstødningsgasser.

På den ene side kræver de nu tilbundsgående undersøgelser af Volkswagens manipulation med udstødningsgasser i forbindelse med test af biler. Men samtidig viser lækkede dokumenter, som The Guardian har fået fat i, at de selvsamme lande i kulissen har lobbyet i EU-kommissionen for at fastholde forældede testmetoder.

GERMANY VOLKSWAGEN

Kun et par måneder før VW-skandalen forleden brød ud, lobbyede de tre store lande på forskellige måder for at videreføre en række smuthuller i den nye miljøtest, der er planlangt som afløsning af den gamle og forældede fra testmetode fra 1970. Den nye test kaldet World Light Vehicles Test Procedure skal erstatte den gamle i 2017.

»Det er uacceptabelt, at regeringer, der med rette kræver en EU-undersøgelse af VWs manipulation med luftforureningsniveauet, samtidig har lobbyet i kulisserne for at fortsætte de forældede testmetoder,« siger Greg Archer, der er chef for grønne biler i den grønne tænketank, Transport and Environment.

Formålet med den nye test af bilers miljøpåvirkning, WLTP, som tages i brug i 2017, har hele tiden været at fjerne de smuthuller, der - også helt uafhængigt af VW-skandalen - har tilladt en usikkerhed i mellem emissionsmålingerne i testcenteret og den i virkelighedens verden. EU-konsulenter har estimeret, at forskellen mellem testene og den virkelige verden kan være op til 20 procent.

GERMANY BUSINESS US

Fra Storbritanniens side lobbyede man eksempelvis for, at bilfabrikanterne skulle tillades en vis fleksibilitet - bl.a. at der skulle ske en fuld ekstern opladning af batteriet før testen. Oveni kom en række andre forslag, der alle ville tilgodese bilfabrikanternes muligheder for at optimere sig til gode testresultater.

Tyskland gik skridtet videre og foreslog, at testene skulle foretages på nedadgående testbaner, og samtidig tillade producenterne at erklære den endelige CO2-værdi fire procent lavere end den målte. Frankrig bakkede op om de fleste forslag.

Samlet set ville denne fleksibilitet kunne tillade, at der bliver udledt 14 procent mere CO2 en EU-grænsen ifølge en analyse fra tænketanken Transport and Environment.

Medlem af det britiske parlament for Labour og formand for environmental audit committee, Huw Irranca-Davies, tager stærk afstand til regeringernes metode.

»I betragtning af, at Storbritannien kæmper for at nedbringe kulstof emissioner og andre skadelige stoffer fra køretøjer, er det yderst bekymrende, at den britiskeregeringen synes bidrage til at udvande EUs nye testmetoder,« siger han til The Guardian

USA-VOLKSWAGEN/

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Sponseret

Sampensions kunder kan glæde sig over et godt afkast for 2017.”En typisk kunde i vores markedsrenteprodukt opnår et afkast i år på omkring 8 pct., og det er meget højere, end hvad man kunne forvente v...

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen