Berlingske Business
16:35Amazon og Zalando i Danmark presser Ebay

Europas første MPV nu endelig i Danmark

(ROM) Volvo Danmark, importør af franske Renault personbiler, har endelig besluttet sig til at markedsføre MPV-modellen

Espace i Danmark - både som personbil og som varevogn.



Ifølge pressechef Hanne Lindgaard fra importøren håber

man at kunne sælge halvdelen af bilerne på hvide nummerplader, men det er nok optimistisk, når alle konkurrenter

af lignende biler sælger mellem 80 og 95 pct. som varebiler.



I hvert fald forventes priserne at begynde med 475.000 kr.

for billigste to-liter 16V personbil-udgave og ca. 200.000 kr. for en varebilsudgave med 1,9 liter dCi turbodiesel udgave (common

rail). Prisen for den mest producerede, og nok mest solgte varebilsmodel, nemlig 2,2 dCi, bliver som van formentlig ca. 15.000 kr.

mere.



Espace har til i dag været produceret på sin egen platform af den franske bilspecialist Matra Automobile. Nu

overtager Renault selv - og bruger platformen fra Renault Laguna.



Der tilbydes fra fabrikken en Espace og en Grand Espace. Kun

sidstnævnte dukker op herhjemme, og den er 20 cm længere. Som personbil fås den med op til syv sæder, hvor

sæderne i række to kan drejes, så der kan holdes møde under kørslen. Modsat de fleste andre store

MPV''er har den almindelige sidehængslede døre - og ikke skydedøre. Her har Renault bl.a. fundet ud af, at børn

herved lettere selv kan finde vej til bilen - en skydedør er tungere, men som varebil ville skydedøren gøre lastning

og lodsning lettere.



Selve varerummet er dog ganske stort med 3.000 liter plads til varerne. Espace har som den første

i genren otte airbags - to fortil, én i hver dør og et gardin, der folder sig ud i hovedhøjde. Om de bibeholdes

i van-udgaven, vides ikke.



Bilen kører fremragende, opdagede vi, da vi prøvede den på til tider elendige

italienske veje. Den har affjedring fortil som i Laguna og Vel Satis (fås ikke herhjemme), mens affjedringen bagtil er nyudviklet,

så understyring mindskes. Standard er ESP, elektronisk stabilitets program, og EBA, elektronisk bremse assistent.











Gode

præstationer

Hurtig er den også - i hvert fald i de tre modeller, vi havde til rådighed: 3,0 V6 dCi diesel, 2,2 dCi

og 3,5 V6 benzin. Tre-liter dieslen var imponerende med et drejningsmoment på 350 Nm. ved 1.800 omdrejninger, men 2,2dCi var

velafstemt, og bestemt ingen sinke, Forskellen i accelleration 0-100 km/t var 0,6 sekund i tre-literens favør (10,9 sek.) og

topfarten 15 sek. (205 km/t).



Den store benziner kører 225 km/t og når 100 km/t på 8,1 sekund trods egenvægten

på 1.955 kg. Økonomien i 2,2 dCi er dog noget bedre end i den største diesel. I alt er der seks motorer at vælge

imellem - tre diesel og tre benzin samt en manuel og en sekventiel seks-trins automatgearkasse



Man sidder godt bag det multiinstillelige

rat og el-sæderne (i topmodellen), men på række to er lårstøtten i de korte sæder begrænset,

og man mangler plads til fødderne under forsæderne.



Den høje bagende betyder acceptabel plads på række

tre. Som på fly er der skinner i gulvet i bilens længde, så sæderne kan placeres individuelt. Espace er nok

én af de mest markante MPV''er på markedet med sin front og store 16-18 tommer alufælge.



Man må leve

med en central digital-instrumentering og skal tage øjnene fra vejen for at se farten, men den er mere elegant end i f.eks. Fiat/Peugeot/Citroens

nye fælles MPV''er med dens centrale badevægt-instrumentering. Espace har adskillige aflæggepladser - bl.a. seks

i instrumentbrættet.



Elegant er det (ekstra 20.000 kr.) store elektriske glasskyde tag og tilhørende elektriske

undertag og fremhæves skal klimaanlægget, der tilpasses hver enkelt rejsende.



Som i bl.a. dyrere Mercedes modeller

behøver man i de dyreste Espace ikke at stikke det særlige startkort i startsprækken, før man trykker på startknappen

- det er nok at have kortet i lommen.



Systemet kommer også i den nye mindre Megane model. Og i Laguna fra foråret.Takket

været fællesskabet med bl.a. Laguna er udviklingsarbejdet foregået på 43 måneder og har kostet 662 mio.

euro. MPV-salget er gået kraftigt frem i Europa - fra 16 til 28 pct.



I 1995 solgtes i Europa godt 1,1 millioner personbiler,

heraf 617.000 sedan, 253.000 stationcars og 182.000 MPV. I 2000 556.000 sedan, 261.000 stationcars og 308.968 MPV. MPV-salget stiger

fortsat - 321.000 i 2001.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

Gratis breaking news på mobilen

Send BUSINESS BREAK til 1929 og modtag en SMS med en bekræftelse. Det er gratis - tilmelding koster kun almindelig takst. Du kan til hver en tid afmelde tjenesten igen.

Afmeld: sms BUSINESS BREAK STOP til 1929

Tilmeld Afmeld

Business Nyhedsbrev

Få breaking news og det bedste overblik fra Business.dk morgen og eftermiddag - eller modtag hver uge et prioriteret overblik over investorstof, privatøkonomi, ejendomme, digtal, karriere, media og vækst.

Se alle nyhedsbreve
 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

<p>Henrik Olejasz Larsen, investeringsdirektør i Sampension</p>
Sponseret

Aktiemarkederne ligger historisk set forholdsvis højt. Det afspejler, at det går rigtig godt i den underliggende økonomi, forklarer investeringsdirektør.Arbejdsløsheden er rekordlav i både Japan og US...

Business Events Se alle

Business.dk anvender cookies til at huske dine indstillinger, statistik og at målrette annoncer. Denne information deles med tredjepart. Læs mere

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen