Berlingske Business

Europæiske bilfabrikker i usikker tomgang

Europæiske bilfabrikker i usikker tomgang - 1
Foto:

Trods måneder med salgs- og fusionsbestræbelser halter en række europæiske bilproducenter videre på randen af kollaps.

Man føler sig næsten hensat til en af de tyske Kassel-bakker. I ved, på de særlige ‘dansker-dage’, hvor biler med danske nummerplader holder tæt i nødsporet, med motorhjelmen slået op og opgivende danske turister der venter på hjælp til bilen, der har opgivet ævret på vej mod det store udland.

Lidt sådan, er virkeligheden netop nu i en række af de ellers så hæderkronede europæiske bilfabrikker.

En ting er universel; de europæiske bilfabrikker oplever styrtdykkende salgstal - lige meget om man hedder Porsche, BMW eller Seat. Og for en mindre håndfuld af fabrikkerne er det ikke alene krise, men reelt dødskrampe, som præger dagligdagene.

Størst usikkerhed præger tyske Opel, som skal sælges som en del af den redningspakke, som de øjeblikkelige ejere, amerikanske General Motors, har fået stillet til rådighed af de amerikanske myndigheder.

Men hvor Opel gennem flere uger har været på vej ind i nye rolige ejerforhold, så blev den ro smadret i går, da det kom frem, at det planlagte salg til den canadiske reservedelsfabrikant Magma og en russisk bank, tilsyneladende er faldet til jorden.

Planen var ellers, at Magma bl.a. ville satse stort på en russisk satsning, hvor markedet er enormt, men hvor de indlandske producenter, GAZ og Lada, slet ikke kan få biler frem, som forbrugerne vil købe.

Beholder Opel-aktier

Et af problemerne er, at General Motors ventes at ville beholde omkring 35 pct. af aktierne i det ‘nye’ Opel, og at GM stiller detaljerede krav om, hvor mange af de avancerede bilteknologier, som må føres fra Opel og over i nye projekter, bl.a. i Rusland.

Derfor har en række af de tidligere Opel-bejlere, bl.a. italienske Fiat, kinesiske BAIC og en international kapitalfond, igen meldt deres interesse og angiveligt påbegyndt forhandlinger med Opel - og den tyske regering, der har sagt ja til at stille omkring 10 mia. kr. til rådighed i krisekapital til Opel.

Problemerne med at få en Opel-handel igennem, er blot et symtom på, hvor vanskeligt det er at være europæisk bilfabrik i disse måneder. Salgstal der er styrtdykket, kombineret med for høje omkostninger gør det særdeles vanskeligt at sælge de europæiske bilfabrikker. Læg dertil, at bejlerne, bl.a. de fremadstormende kinesiske aktører, måske nok er sultne, men reelt ikke har hverken kapital eller ledelsesmæssig kraft til at håndtere købet af f.eks. Opel eller Volvo.

Blandt bilanalytikerne er frygten stor for, at det først er nu, at den reelle krise begynder at kunne ses. Siden salgstallene begyndte at dykke sidste år, har fabrikkerne neddroslet produktionen på livet løs. Alligevel ligger en række fabrikker fortsat inde med store lagre af biler, lagre som binder likviditet i et marked, hvor det er særdeles vanskeligt at sælge nye biler. Derfor er frygten, at flere aktører vil få akutte likviditetsproblemer i løbet af efteråret.

USA ser indad

At det er slemt ser af, at selv nok så profitable BMW nu advarer om faldende omsætning og indtjening. I en periode i forsommeren overvejede BMW sågar at gå samme med ærkerivalen Daimler-Benz, der står bag Mercedes Benz. Det forslag er dog foreløbig skudt til hjørne.

Europas bilindustri er langt fra alene om at være ramt. Det har længe været kendt, at USA’s bilindustri bløder. Chrysler måtte i foråret gennem en betalingsstandsning, før de blev samlet op af Fiat. Og General Motors har netop afsluttet 40 dage i betalingsstandsning, en periode der er blevet brugt til at fastlægge, hvordan den før så enorme GM-koncerne skal se ud. Det indbefatter færre mærker, herunder Opel og Saab der skal væk, et farvel til adskillige gamle bilmærker, bl.a. Pontiac, en rekapitalisering, hvor amerikanske statspenge bliver altafgørende og endelig en gæld, som kreditorerne skal nedskrive ganske markant.

Tilbage bliver et GM der nok er stort, først og fremmest i USA og Kina, men som også vil fokusere langt mere på nærmarkederne end tidligere, hvor GM ville have noget nært verdensherredømme.

Chrysler er, om muligt, blevet endnu mere hjemmefødning. Med italienske Fiat som teknologi-partner, skal Chrysler til at lave mindre og mere brændstofbesparende biler, samt sælge en række af de italienske modeller i USA. Også her er de store udlandssatsninger foreløbig en saga blot.

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen