Berlingske Business

Europæisk luftfart på vej ind i sort sky

pix-airbus
Luftfartsselskaberne udvider kapaciteten - her i form af British Airways, der fik sin første Airbus A380 på landingsbanen 4. juli. Problemet er bare, at lufthavnene ikke følger med udviklingen. Det kan skabe trafikpropper i fremtiden. Foto:

Mindskede investeringer i større lufthavnskapacitet kan komme til at skabe alvorlige trængselsproblemer i den europæiske luftfart - organisationer kræver handling.

Der er lufthuller forude for europæisk luftfart. En ny rapport fra lufttrafiktjenesten Eurocontrol viser ifølge branchesitet Check-in, at mange lufthavne har droppet planlagte udvidelser - og det betyder, at den reelle kapacitet slet ikke vil matche den trafik, som luftfartsselskaberne forventer.

Med andre ord, så står den på endnu flere trængselsproblemer i luftfarten i fremtiden.

Faktisk forventer Eurocontrol, at 12 procent af de flyvninger, som selskaberne gerne vil levere om 20 år, slet ikke vil kunne gennemføres. Og 12 procent er en stor størrelse, når det kommer til antal flyvninger og passagerer - det svarer nemlig til 1,9 millioner afgange med 237 millioner passagerer.

Tallet er frembragt ved at sammenholde luftfartsselskabernes planlagte ruteudvidelser med de lufthavnsudbygninger, der er lagt planer for.

Årsagen til at billedet ser så skidt ud, skal findes finanskrisen og dens følgevirkninger. Lufthavnene har - ligesom så mange andre virksomheder - revurderet deres fremtidige strategi og valgt en mere forsigtig en af slagsen. Før krisen forventede lufthavnene en øget kapacitet på 40 procent i 2030 i forhold til i dag - det er nu nedjusteret til en stigning på bare 17 procent i 2035.

Luftfartsselskaberne har også mærket effekten af krisen. De har også måtte revurdere deres prognoser, men det ændrer ikke ved, at de globale forventninger til luftfarten er en voldsom stigning i trafikken i takt med, at den globale velstand stiger og billetpriserne falder. Sidstnævnte som følge af liberalisering og lavprissatsninger.

Ifølge Check-in er det specielt i Storbritannien, Tyskland, Holland, Italien, Ungarn, Polen og Tyrkiet, at der kommer trængselsproblemer i fremtiden. Men problemerne er ikke begrænset til de lande. De vil sprede sig som ringe i vandet ud over hele det europæiske luftrum, og kan potentielt være med til at skabe trafikpropper andre steder.

En række europæiske luftfartsorganisationer forsøger nu at gøre politikere opmærksomme på problemet, der i deres optik vil udgøre en trussel mod hele Europas økonomiske vækstmuligheder.

De mener, at de europæiske politikere bør se på sagen.

»Eurocontrols seneste tal om lufthavnskapacitet er dybt bekymrende. De bør være af interesse for alle, der værdsætter de uovertrufne tilslutningsmuligheder, mobilitet og velstand, som lufthavne og flyselskaber, der flyver for dem, bringer til deres lokalsamfund. Budskabet er klart: Europa halter bagefter,« lyder det ifølge Check-in i den fælles udtalelse fra Association of European Airlines, European Regional Airlines Assocation og Airport Councils International Europe.

Kære læser

Berlingske har skiftet det system, vi bruger til at håndtere kommentarer til de enkelte artikler. Det betyder, at tidligere kommentarer nu er slettet. For fremtiden kan artikler kun kommenteres og debateres med et log ind til Facebook.

Med venlig hilsen

Redaktionen

Forsiden lige nu

Til forsiden

Business anbefaler

 

Business i billeder

Se alle

BrandView Hvad er Brandview?

BrandView er en service fra Berlingske Media, hvor virksomheder har mulighed for at kommunikere deres specialviden direkte til brugere og læsere af Berlingske.
Dette kan gøres på print i Berlingske og Berlingske Business, eller online på b.dk og business.dk.

Ønsker du at vide mere om BrandView, bedes du kontakte content marketing afdelingen Public Impact via e-mail: info@publicimpact.dk.

Annonce

De første kvartalsregnskaber, primært fra USA, der tegner en fortsættelse af billedet for 2017-billedet, både når det handler om teknologiorienterede forbrugsselskaber som Netflix og traditionelle sel...

Kære læser. Velkommen til business.dk.

Vi kan se, at du har installeret en adblocker, så vi ikke kan vise dig annoncer. Det er vi kede af, fordi indtægter fra annoncer er en helt afgørende årsag til, at vi dagligt kan tilbyde dig journalistik af høj kvalitet.

Vi håber derfor, at du i din adblocker vil tillade visning af annoncer fra business.dk Det er nemt og tager kun et øjeblik: Se hvordan du gør her.

Med venlig hilsen
Berlingske Business

Tilbage til artiklen